«Μεγάλος Αδελφός» έρχεται για τα αυτοκίνητα που θα παρακολουθεί, σε μόνιμη βάση, αν τα οχήματα είναι ασφαλισμένα, αν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ ή αν έχουν εξοφλήσει τα τέλη κυκλοφορίας.
Η διαφορά, δηλαδή, με όσα ξέραμε είναι ότι τα ραβασάκια της Εφορίας δεν θα έρχονται μόνο μετά τις -κατά καιρούς- διασταυρώσεις που κάνει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με τα στοιχεία των ασφαλιστικών εταιρειών, το Taxisnet κ.λπ.
Κάθε φορά που κάποιος ιδιοκτήτης Ι.Χ. αμελεί τις υποχρεώσεις του, το σύστημα θα ειδοποιεί τον μηχανισμό της Εφορίας και ανάλογα με το τι προβλέπει η νομοθεσία θα εκδίδεται και θα αποστέλλεται το πρόστιμο. Ειδικά για τα τέλη κυκλοφορίας μελετάται ένα νέο καθεστώς για τις εκπρόθεσμες πληρωμές, όπου το πρόστιμο θα μειώνεται ανάλογα με το πόσο νωρίς εξοφλείται η οφειλή.
Ειδικότερα, οι παρεμβάσεις στο καθεστώς των οχημάτων περιλαμβάνονται στο σχέδιο δράσης του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το 2024 και αφορούν:
– Εντοπισμό ανασφάλιστων οχημάτων. Αυτό που σχεδιάζεται είναι ένα νέο αυτόματο σύστημα ελέγχου και εντοπισμού των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα χωρίς να είναι ασφαλισμένα. Μέσω μιας νέας βάσης δεδομένων η ΑΑΔΕ θα ελέγχει και θα εντοπίζει τα ανασφάλιστα οχήματα και εν συνεχεία θα επιβάλλει τα πρόστιμα στους ιδιοκτήτες τους.
Η βάση αυτή θα περιλαμβάνει στοιχεία από το ηλεκτρονικό αρχείο της ΑΑΔΕ, το αρχείο κυκλοφορούντων οχημάτων που διαθέτει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, των κλεμμένων οχημάτων του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, των αποβιωσάντων του υπουργείου Εσωτερικών, των ανακυκλωθέντων οχημάτων της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και των ασφαλισμένων οχημάτων του Κέντρου Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων.
Οι κάτοχοι ανασφάλιστων οχημάτων θα παίρνουν το «ραβασάκι» με το οποίο θα ενημερώνονται ότι το όχημά τους εντοπίστηκε να μην είναι ασφαλισμένο και θα καλούνται να πληρώσουν πρόστιμο με τη μορφή παραβόλου έως 250 ευρώ, το οποίο θα πρέπει να καταβάλουν για να ασφαλίσουν στη συνέχεια το όχημά τους. Οσοι δεν κλείσουν τις εκκρεμότητές τους θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμο 500 ευρώ και διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, όπως αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες και αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.
– Εφορία σε ρόλο Τροχαίας. Σήμερα η ΑΑΔΕ εντοπίζει με διασταυρώσεις τα ανασφάλιστα οχήματα και απλώς εκδίδει το πρόστιμο-παράβολο που πρέπει να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες για να τα ασφαλίσουν ξανά. Αν, όμως, οι ιδιόκτητες των οχημάτων επιλέξουν να αγνοήσουν τα ειδοποιητήρια, η Εφορία δεν μπορεί να κάνει κάτι γι’ αυτό. Απλώς, έπειτα από ένα εξάμηνο, η ΑΑΔΕ στέλνει τα στοιχεία των οδηγών στην Αστυνομία για να εφαρμόσει το γράμμα του νόμου. Αυτό όμως θα αλλάξει: με νομοθετική ρύθμιση, η ΑΑΔΕ θα μπορεί να επιβάλει εισπρακτικά μέτρα και για τα πρόστιμα αυτά και όταν δεν καταβάλλονται θα εντάσσονται στα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την Εφορία.
Μάλιστα, από 500 ευρώ και πάνω θα ξεκινούν οι κατασχέσεις! Θα μπορεί δηλαδή η Εφορία να κατάσχει το ανασφάλιστο Ι.Χ. (και όχι μόνο) αν τα χρέη δεν ρυθμιστούν.
– Τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ. Μέσω του μόνιμου μηχανισμού ελέγχου για τα ανασφάλιστα οχήματα θα εντοπίζονται και τα οχήματα που δεν έχουν περάσει από υποχρεωτικό τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ.
Στους οδηγούς που αδιαφορούν και θα εντοπιστούν μετά την ηλεκτρονική διασταύρωση το πρόστιμο ανέρχεται σε 150 ευρώ, ενώ αν διαπιστωθεί η παράβαση σε έλεγχο της Τροχαίας, το πρόστιμο ανέρχεται σε 400 ευρώ.
– Κλιμακωτό πρόστιμο για τα τέλη κυκλοφορίας. Ηδη υπάρχουν οι πρώτες σκέψεις για επιβολή προστίμων ανάλογα με το πόσο καθυστέρησε ο ιδιοκτήτης του Ι.Χ. να πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας μετά τη λήξη της προθεσμίας. Δηλαδή, όσο νωρίτερα γίνει η εκπρόθεσμη πληρωμή τόσο μικρότερη θα είναι και η προσαύξηση στα τέλη κυκλοφορίας (π.χ. 5% επιπλέον από το ποσό της οφειλής για μικρή καθυστέρηση, 25% για μεγαλύτερη καθυστέρηση κ.ο.κ.).