Οργιάζουν οι απάτες μέσω διαδικτύου στην Πάτρα με «σελίδες e-shop» που στήνονται, βάζουν δολώματα και εξαπατούν τους χρήστες. Όπως για παράδειγμα ηλεκτρονικό κατάστημα που διαφημίζει κινητό τηλέφωνο στην τιμή των 599 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Με μια απλή αναζήτηση στις γνωστές μηχανές αναζήτησης διαπιστώνει εύκολα κάποιος ότι το ίδιο μοντέλο κοστίζει από 720 ευρώ και άνω, με την επικρατέστερη τιμή να είναι κοντά στα 1.000 ευρώ. Οι εξαιρετικά προνομιακές τιμές σε προϊόντα – «κράχτες» αποτελούν το δόλωμα για τους καταναλωτές και βασικά η αρχή του μοτίβου που ακολουθείται στις περισσότερες απάτες στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Ο καταναλωτής παραγγέλνει είτε πληρώνοντας μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας είτε ακόμη χειρότερα μέσω κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό, αλλά άδικα περιμένει να παραλάβει το πολυπόθητο κινητό τηλέφωνο των ονείρων του. Και όταν στη συνέχεια προσπαθήσει να επικοινωνήσει με το κατάστημα, είτε τηλεφωνικώς είτε γραπτώς, δεν πρόκειται να βρει κανέναν. Δεν λείπουν και εκείνες οι περιπτώσεις που το κατάστημα κατεβάζει ρολά εν μια νυκτί και ακόμη και οι επιστολές που αποστέλλονται με το ταχυδρομείο ή ακόμη και εξώδικα επιστρέφονται στους αποστολείς. Το τελευταίο συνέβη σε αρκετές περιπτώσεις στη διάρκεια της πανδημίας, όταν τα ηλεκτρονικά καταστήματα, εκμεταλλευόμενα τη μη λειτουργία ή την περιορισμένη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, ξεφύτρωσαν σαν τα μανιτάρια.
Το 2022, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, έγιναν 3.004 αναφορές συνολικά για τα καταναλωτικά αγαθά (το 22,5% του συνόλου), εκ των οποίων το 27,2% σχετιζόταν με την παράδοση των αγαθών (ή μάλλον με τη… μη παράδοσή τους). Το 18,04% των αναφορών σχετιζόταν με το ηλεκτρονικό εμπόριο.
ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
Τρανό παράδειγμα απάτης, το μεγάλο …stock με παντόφλες φαίνεται πως είχε απατεώνισσα από την Λιβαδειά η οποία είχε “δαγκώσει” 38 θύματα από όλη την Ελλάδα μέσα σε μόλις 2 μήνες. Η 42χρονη Φ.Δ είχε ανοίξει 3 ιστοσελίδες οι οποίες πωλούσαν δήθεν επώνυμα παπούτσια σε πολύ χαμηλές τιμές. Η έδρα της επιχείρησής της ήταν στην Πάτρα. Όταν όμως οι αστυνομικοί πήγαν στην υποτιθέμενη εταιρεία αντίκρισαν μόνο…χορτάρι καθώς η έδρα ήταν ένα οικόπεδο! Όπως προέκυψε από την έρευνα η 42χρονη μαζί με τους συνεργούς της πραγματοποιούσαν αναρτήσεις κυρίως σε facebook και instagram διαφημίζοντας τα «επώνυμα είδη» υπόδησης, σε τιμές ευκαιρίας με υποτιθέμενες εκπτώσεις , προκειμένου παραπλανητικά να πείσουν ανυποψίαστους καταναλωτές για τη γνησιότητα των εμπορευμάτων που αγοράζουν. θύματα πραγματοποιούσαν την παραγγελία λαμβάνοντας ταυτόχρονα e-mail επιβεβαίωσης από συγκεκριμένη ηλεκτρονική διεύθυνση. Οι παραγγελίες αποστέλλονταν στους πελάτες μέσω εταιρείας courier .Οι πληρωμές των πελατών γίνονταν αποκλειστικά με αντικαταβολή και το χρηματικό ποσό, εν συνέχεια πιστώνονταν στον τραπεζικό λογαριασμό της κατηγορούμενης. Προφανώς και δεν κόβονταν αποδείξεις .
Σε άλλη περίπτωση στην Πάτρα, ο πράκτορας Κ.Μ. ήταν ο υπεύθυνος των τριών καταστημάτων της εταιρείας μεταφορών. Έχει συνάψει συνεργασία με έναν άνδρα με το ψευδώνυμο «Σάκης», ο οποίος σε καθημερινή βάση φόρτωνε και ξεφόρτωνε τα εμπορεύματά του σε προγραμματισμένη χρονική στιγμή σε ένα από τα καταστήματα της.
Τα πακέτα αυτά θα έπρεπε να είχαν μέσα επώνυμες μάρκες παπουτσιών τα οποία όφειλαν να σταλούν σε πελάτες συγκεκριμένου σάιτ. Αντί όμως μέσα στα πακέτα αυτά να περιέχονται τα παπούτσια που έχει επιλέξει ο πελάτης, στο δέμα περιέχονται ή τσάντες πλαστικές με εφημερίδες ή σε άλλες περιπτώσεις το πακέτο περιέχει παντελόνια υφασμάτινα. Σε κάθε περίπτωση δεν περιέχουν αυτό για το οποίο ο ανυποψίαστος καταναλωτής έχει πληρώσει.
Τα στοιχεία που περιέχονται στο σάιτ ήταν εικονικά. Μετά την παράδοση του δέματος και αφού οι πελάτες αντιληφθούν την απάτη καλούν το εκάστοτε παράρτημα της εταιρείας από το οποίο παρέλαβαν προκειμένου να μάθουν τα στοιχεία του αποστολέα.
Οι υπάλληλοι του παραρτήματος στη συνέχεια προωθούν τον πελάτη στο τηλεφωνικό κέντρο του καταστήματος από το οποίο «έφυγε» το πακέτο.
Εκεί μπαίνει σε λειτουργία ο μηχανισμός με τον οποίο ο «αποστολέας» παραμένει ανώνυμος. Οι υπεύθυνοι του καταστήματος έχουν φροντίσει να ενημερώσουν το προσωπικό του τηλεφωνικού κέντρου ότι απαγορεύεται να «δώσουν» τα στοιχεία του αποστολέα στον πελάτη που εξαπατήθηκε.