Ο ΦΠΑ στα εισιτήρια είναι στο 24% και η συζήτηση που γίνεται με το υπουργείο Οικονομικών και με τους ακτοπλόους είναι να μειωθεί στο 13%
Στη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών προχωρά η κυβέρνηση όπως αποκάλυψε χθες στη Βουλή ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης.
Ο υπουργός ανέφερε ότι «γίνεται παράλληλα διαπραγμάτευση με το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να εναρμονιστεί ο ΦΠΑ που επιβάλλεται στα ιδιωτικής χρήσης οχήματα και στις μηχανές, με βάση την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/542». Ο ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των ΙΧ είναι στο 24% και η συζήτηση που γίνεται με το υπουργείο Οικονομικών και με τους ακτοπλόους είναι σύμφωνα με πληροφορίες να μειωθεί στο 13%.
Η Ελλάδα έχει από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια παρά το γεγονός ότι είναι η πιο νησιωτική χώρα στην ΕΕ. Για παράδειγμα η γειτονική Ιταλία έχει 10% όπως και η Γαλλία και η Ισπανία. Να σημειωθεί επίσης ότι το υπουργείο Ναυτιλίας μπορεί να ελέγξει εάν αυτή η μείωση θα περάσει στο εισιτήριο καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υποχρεούνται εντός τριών ημερών να ενημερώνουν για κάθε αναπροσαρμογή του εισιτηρίου τους.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή ο Στυλιανίδης εκτίμησε ότι οι τιμές στα εισιτήρια των συμβατικών πλοίων είναι σταθερές και ελαφρά μειούμενες και αυξημένες στα ταχύπλοα και στις ενδονησιωτικές συνδέσεις.
Επίσης τόνισε ότι λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος της κυβέρνησης Μητσοτάκη για τη σύνδεση ακόμα και του τελευταίου νησιού καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, η συνολική δαπάνη του κρατικού προϋπολογισμού αυξήθηκε από 90 εκατομμύρια το 2019 σε 154 φέτος για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές).
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις επαφές με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε συζητείται η περαιτέρω επέκταση των ειδικών εκπτώσεων και προσφορών και δήλωσε ότι «γίνεται παράλληλα διαπραγμάτευση με το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να εναρμονιστεί ο ΦΠΑ που επιβάλλεται στα ιδιωτικής χρήσης οχήματα και στις μηχανές, με βάση την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/542».
Οσον αφορά την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αναφέρθηκε και πάλι στην πρόσφατη επιστολή που απηύθυνε στην Επιτροπή, με την οποία ζήτησε στενότερη συνεργασία και τη διερεύνηση συγκεκριμένης καταγγελίας για ενδεχόμενη παράνομη συμπεριφορά (εναρμονισμένες πρακτικές κ.ά.) προσθέτοντας ότι «με την ιδιότητα μου ως πρώην επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ενωσης έκανα κρούσεις στην DG Competition και σας ομολογώ ότι είναι απογοητευτικές οι ενδείξεις για να μπορέσω να προχωρήσω ή εγώ ή ο υπουργός Οικονομικών σε πλαφόν».
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χαρακτήρισε ως καθοριστική τη συμβολή του Παρατηρητηρίου Τιμών, το οποίο σχεδιάζεται προσεκτικά και τις προσεχείς ημέρες θα λειτουργήσει πλήρως και δημόσια. Κατέθεσε μάλιστα στα Πρακτικά και πρόσφατη Εκθεση, που έχει τη μορφή Εβδομαδιαίου Δελτίου Τύπου, στην οποία καταγράφονται οι μέσες εβδομαδιαίες τιμές ναύλων και οι μέγιστες τιμές αυτών σε ενδεικτικές συνδέσεις, για το διάστημα από 3 Ιουνίου 2024 έως 9 Ιουνίου 2024.
1.456 έλεγχοι
Ο Στυλιανίδης δήλωσε ότι οι εταιρείες έχουν υποχρέωση ενημέρωσης του υπουργείου, εντός 3 ημερών, για κάθε αναπροσαρμογή των τιμών και για την εφαρμογή των ανώτατων τιμών στις άγονες γραμμές. Στα πλαίσια δε του ελέγχου της υποχρέωσής τους αυτής από 1ης Ιουνίου 2024 έως 19 Ιουλίου 2024 έγιναν1.456 έλεγχοι και βεβαιώθηκαν21 περιπτώσεις αντικανονικότητας.
Ο υπουργός παρατήρησε πάντως πως από πλευράς συνθηκών ανταγωνισμού η ελληνική αγορά δεν ανήκει ακόμα στις ώριμες αγορές. Οπως επισήμανε «είναι παρατηρημένο εδώ και πολλά χρόνια πως σε όλους τους διαγωνισμούς δεν προσέρχονται ξένες εταιρείες. Αυτό συμβαίνει λόγω μικρών περιθωρίων για κέρδος, αλλά και λόγω της ιδιαιτερότητας και των απαιτήσεων των ελληνικών θαλασσών».
«Οφείλουμε» κατέληξε ο Υπουργός «να λειτουργούμε μέσα στα πλαίσια των ευρωπαϊκών οδηγιών και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Είμαι μιας γενιάς που έζησε τι σημαίνει σοβιετικό μοντέλο και υπαρκτός σοσιαλισμός. Υπάρχει ενδεχόμενο αν περάσουμε σε μια τέτοια λογική και να έχουμε πλαφόν για όλα, να καταλήξουμε να ελέγχουμε την αισχροκέρδεια αλλά να μην έχουμε προϊόντα. Κι εγώ ως υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν θέλω ποτέ να δω νησιά να μην έχουν διασυνδεσιμότητα ούτε με την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά ούτε και με τα άλλα νησιά».