16.3 C
Aigio
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
spot_img

Κιάτο – Ροδοδάφνη: Μυτιλιναίος και ΕΡΓΟΣΕ «λύνουν» τις διαφορές τους μέσω διαιτησίας

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παραπέμπει σε διαιτησία μια ακόμη “αμαρτωλή» σύμβαση υπ αριθμ. 715 («Κατασκευή υπολοιπόμενων έργων υποδομής, επιδομής, σηματοδότησης – τελεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων σηράγγων για τη Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Κιάτο – Ροδοδάφνη»). 

Ένα έργο που ξεκίνησε το 2006, πέρασε σε νέα εργολαβία το 2014 με αριθμό κύριας Συμβάσεως 715 και κόστος 8 εκατομμύρια ευρώ και μετά από μια σειρά συμπληρωματικών συμβάσεων, μετά το 2018 έως και το 2021, έφτασε στα 22 εκατ. ευρώ. Σε διαιτησία μπαίνει και το θέμα της εγκατάστασης συστήματος σηματοδότησης – τελεδιοίκησης ETCS που ξεκίνησε το 2018 αλλά δεν ολοκληρώθηκε έγκαιρα με αποτέλεσμα το 2020 το τρένο να μπει μηχανοκίνητο στις σήραγγες χωρίς βασικά συστήματα ασφαλείας!  

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έλαβε την απόφαση για διαιτησία μετά από την πίεση που ασκείται λόγω του ελέγχου των συμβάσεων για ETCS μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και με δεδομένα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση:

-Την από 27-5-2024 πρόταση της αναδόχου «ΜΕΤΚΑ Α.Ε.» η οποία επιδόθηκε στο Γραφείο Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.

– Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της «ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.», με την οποία εισηγείται σχετικά με την υπαγωγή των διαφορών σε διαιτησία.

-Το γεγονός ότι από την εκτέλεση της παραπάνω σύμβασης έχουν ανακύψει διαφορές πριν από την 1-5-2024.

Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει:

-Εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στη νέα Σ.Γ. Κιάτο – Ροδοδάφνη, μήκους περίπου 70,6 km, κατασκευή δύο νέων υποσταθμών τροφοδοσίας στο Ξυλόκαστρο και στο Αίγιο και σύνδεσή τους με το δίκτυο ΑΔΜΗΕ και εγκατάσταση συστήματος τηλεδιοίκησης (SCADA) από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ) Κορίνθου,

-Τηλεπικοινωνιακά συστήματα πληροφόρησης επιβατών και λοιπές εργασίες εξυπηρέτησης και πληροφόρησης κοινού, σύστημα ανακοινώσεων, κλήσεων ανάγκης και ενδοεπικοινωνία καθώς και σύστημα κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης στις σιδηροδρομικές σήραγγες της γραμμής Κιάτο – Ροδοδάφνη, για την ασφαλή λειτουργία τους,

-Τοποθέτηση αντιθορυβικών πετασμάτων σε εντοπισμένα σημεία της γραμμής για προστασία όμορων περιοχών.

-Φύτευση των χώρων πλησίον των νέων υποσταθμών έλξης σύμφωνα με τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου.

-Απαλλοτριώσεις για την κατασκευή των Υ/Σ έλξης Ξυλοκάστρου, Αιγίου και των γραμμών μεταφοράς ενέργειας από αυτούς για τη σύνδεση με το δίκτυο ΑΔΜΗΕ.

-Μετατoπίσεις δικτύων ΟΚΩ από τους αντίστοιχους Οργανισμούς και απαιτούμενες αρχαιολογικές εργασίες από τις αρμόδιες ΕΦΑ στους νομούς Κορινθίας και Αχαΐας.

Το ιστορικό

Το έργο κατασκευής της υποδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου Ροδοδάφνης, όταν ξεκίνησε το 2006, με προϋπολογισμό κοντά στο 1 δισ. ευρώ, περιελάμβανε σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, με εγκατάσταση σύγχρονων σιδηροδρομικών συστημάτων ασφαλείας για τις σήραγγες.

Παρά το γεγονός ότι ήδη είχαν περάσει 14 χρόνια από την έναρξη της εργολαβίας, στις 22/6/2020 ξεκίνησε η λειτουργία της γραμμής του Προαστιακού Κιάτο μέχρι Αίγιο, με μηχανοκίνητα τρένα, χωρίς σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και συστήματα ασφαλείας. Το έργο είχε ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές καλοκαιριού του 2022 μόνο σε επίπεδο υποδομής.

Από τον Ιούνιο του 2020 έως και τον Οκτώβριο του 2022 το μηχανοκίνητο τρένο μετακινούσε κόσμο στο Κιάτο – Αίγιο χωρίς να έχει τεθεί σε λειτουργία σταθερή εγκατάστασης σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και Ηλεκτρικών -Μηχανολογικών εγκαταστάσεων σηράγγων.

Η εταιρεία ΜΕΤΚΑ εμφάνισε τις πρώτες αξιώσεις σε σχέση με την υλοποίηση του έργου πριν από μια 10ετία τις οποίες απέρριψε τότε η ΕΡΓΟΣΕ με αποτέλεσμα η πρώτη σύμβαση να ακυρωθεί από τον Φεβρουάριο του 2018.

Με βάση το ιστορικό της ΕΡΓΟΣΕ:

– Η 1η συμπληρωματική αναθεώρηση της Σύμβασης 715, υπογράφηκε στις 4/9/2018 με την εταιρεία ΜΕΤΚΑ στα επτά εκατ. ευρώ.

– Η 2η συμπληρωματική αναθεώρηση της Σύμβασης 715 για το Κιάτο – Αίγιο, υπογράφηκε στις 20/5/2019, αυτή τη φορά στα 17 εκατ. ευρώ και πάλι με την ΜΕΤΚΑ-Μυτιληναίος και

– Στις 16/7/2022 υπογράφηκε η 3η συμπληρωματική αναθεώρηση της Σύμβασης 715, με την ίδια εταιρεία, με αύξηση προϋπολογισμού στα 21,9 εκατ. ευρώ.

Η αύξηση του προϋπολογισμού μετά τις τρεις αναθεωρήσεις έγινε κατά 13,9 εκατ. ευρώ -από τα 8 εκατ. ευρώ στα 21,9 εκατ.

Εκτός από την αύξηση του προϋπολογισμού κατά 13,9 εκατ. ευρώ -από τα 8 εκατ. ευρώ στα 21,9  ευρώ, το έργο δεν θα έπρεπε να κοστίσει ούτε 4 εκατ. ευρώ καθώς τμήμα του εξοπλισμού είχε αγοραστεί ήδη από προηγούμενη Σύμβαση (729) και λειτουργούσε σε Κιάτο και Ζευγολατιό!

Ουσιαστικά το 2018 επελέγη η «διπλοπληρωμή” του εξοπλισμού γραμμής, μία φορά με την σύμβαση 279 και μία φορά με την πρώτη συμπληρωματική της Σύμβασης 715 και η «εγκατάσταση καινούργιου ανεξάρτητου συστήματος” στην υψηλή τιμή, των 4.100.000 ευρώ.

Σχετικά άρθρα

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Δείτε ακόμα