Eκτεταμένους ελέγχους για να εντοπιστούν ταμειακές μηχανές που χρησιμοποιούν παράνομο λογισμικό το οποίο μειώνει αυτόματα τα ακαθάριστα έσοδα, πραγματοποιούν ελεγκτές της φορολογικής διοίκησης σε ολη την χώρα.
Πρόκειται για ειδικό λογισμικό, το οποίο παρεμβαίνει στη μνήμη των ταμειακών μηχανών και μειώνει κατά βούληση της αξία των αποδείξεων.
Η υπόθεση των 287 επιχειρήσεων κινεζικών συμφερόντων από τον τομέα του λιανεμπορίου που χρησιμοποιούσαν παράνομο λογισμικό για να σβήνουν την αξία των αποδείξεων και αποκάλυψε η ΑΑΔΕ δεν είναι σίγουρα η μόνη. Για αυτό τον λόγο οι ελεγκτές έχουν λάβει αναλυτικές οδηγίες για ελέγχους που γίνονται υπό καθεστώς μυστικότητας.
Σύμφωνα με την τακτική που ακολουθείται από τους επιτήδειους κατά τις ώρες λειτουργίας της επιχείρησης το λογισμικό εκδίδει κανονικά λιανικής πώλησης και φαίνονται, εκ πρώτης όψεως νομότυπες, πλην όμως δεν καταγράφονται όλες στη μνήμη και συνακόλουθα στα βιβλία της επιχείρησης.
Μάλιστα, προκειμένου να μην είναι άμεσα αντιληπτό το κόλπο, το πειραγμένο λογισμικό βγάζει στην απόδειξη και έναν ψεύτικο σειριακό αριθμό.
Όπως προκύπτει από την έρευνα που έχουν κάνει οι ελεγκτές της εφορίας οι παρεμβάσεις που γίνονται από τους επιτήδειους στους φορολογικούς μηχανισμούς εκδόσεως αποδείξεων είναι οι ακόλουθες:
Η μείωση της συνολικής αξίας των συναλλαγών της ημέρας.
Η τροποποίηση της συνολικής αξίας επιμέρους παραστατικών αφαιρώντας καταλλήλως τα προϊόντα που αναγράφονται σε αυτά.
Η εκ νέου σήμανση με αλγόριθμο ασφαλούς σήμανσης των τροποποιημένων αρχείων, χωρίς να παρεμβαίνει ο νόμιμος μηχανισμός σήμανσης, με στόχο τη μη δυνατότητα ανίχνευσης της απάτης από τη φορολογική αρχή, αφού τα «πειραγμένα» παραστατικά αποκτούν ορθή νέα ταυτότητα.
Η διόρθωση των αρχείων, που παράγει το συνδεδεμένο με το μηχανισμό λογισμικό, τα οποία προορίζονται για διαβίβαση πληροφοριών στις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, ώστε να μην παρουσιάζεται η οποιαδήποτε απόκλιση με τα τροποποιημένα.
Η εξάλειψη των ημερομηνιών τροποποίησης των αρχείων, που μεταβλήθηκαν, ώστε να μην αφήνεται σχετικό ίχνος ως προς το χρόνο μεταβολής τους.
Βαριές οι ποινές
Οι ποινές για όσους παρεμβαίνουν στη λειτουργία των ταμειακών μηχανών είναι ιδιαίτερα βαριές και περισσότερο επώδυνες είναι για τις εταιρείες λογισμικού, εφόσον αποδειχτεί ότι αυτές είναι υπεύθυνες για τις «παρεμβάσεις». Αναλυτικότερα κατά κατηγορία παρέμβασης ή κακής χρήσης των ταμειακών μηχανών τα πρόστιμα είναι τα ακόλουθα:
Για παραβάσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, κατά οποιονδήποτε τρόπο, όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι ο κάτοχος-χρήστης του φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 15% επί των εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα του ελεγχόμενου φυσικού ή νομικού προσώπου ή οντότητας, όπως αυτά τα έσοδα προκύπτουν από τον μέσο όρο των δηλωθέντων εσόδων με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών τελευταίων φορολογικών ετών.
Το πρόστιμο αυτό, δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 10.000 ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικών βιβλίων ή των 30.000 ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.
Σε περίπτωση μη υποβολής έστω και μίας από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τριών τελευταίων φορολογικών ετών παρά την ύπαρξη σχετικής υποχρέωσης, το πρόστιμο υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο των εσόδων των υποβληθεισών δηλώσεων και δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 30.000 ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης απλογραφικών βιβλίων και των 50.000 ευρώ ανά ελεγχόμενο έτος, εφόσον πρόκειται για υπόχρεο τήρησης διπλογραφικών βιβλίων.
Για παραβάσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, κατά οποιονδήποτε τρόπο, όταν ο υπαίτιος της παράβασης είναι η επιχείρηση που έχει λάβει έγκριση λογισμικού (software) και λογισμικού (hardware) από τα αρμόδια όργανα ή οποιοδήποτε πρόσωπο έχει μεταπωλήσει λογισμικό ή παρέχει τεχνική υποστήριξη για την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση με οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, επιβάλλεται πρόστιμο 100.000 ευρώ, ανά ελεγχόμενο έτος.
Για παραβάσεις έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης από φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό, ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές, (δηλαδή δεν είναι δηλωμένη ή περιέχει παράνομο λογισμικό κλ.π), επιβάλλεται πρόστιμο 15% επί του τζίρου με ελάχιστα ποσά 10.000 ή 30.000 ευρώ, για κάθε έτος.
Για τις παραβάσεις που αφορούν στη μη διαφύλαξη φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (Φ.Η.Μ.) και φορολογικών μνημών και αρχείων που δημιουργούν οι ταμειακές μηχανές, προβλέπεται ότι στην περίπτωση που κατά τη διενέργεια μερικού επιτόπιου ελέγχου διαπιστώνεται, ότι η ελεγχόμενη οντότητα δεν διαφύλαξε ή δεν προσκόμισε ύστερα από πρόσκληση φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς (Φ.Η.Μ.) και φορολογικές μνήμες και αρχεία που δημιουργούν οι Φ.Η.Μ., επιβάλλεται το πρόστιμο του 15% επί του ετήσιου τζίρου, ανά ελεγχόμενο έτος με ελάχιστα ποσά τις 10.000 και 30.000 ευρώ, ανάλογα με την κατηγορία των βιβλίων, με ανώτατο όριο το τριπλάσιο των ανωτέρω ποσών ήτοι 30.000 και 90.000 ευρώ.
Τα πρόστιμα τα αποφεύγουν οι επιχειρηματίες, οι οποίοι πριν την έκδοση της σχετικής εντολής ελέγχου έχουν δηλώσει απώλεια Φ.Η.Μ.
Επίσης, στην περίπτωση που ο υπόχρεος προσέλθει αυτοβούλως στην αρμόδια φορολογική αρχή και υποβάλει δήλωση απώλειας Φ.Η.Μ., πριν την έκδοση της σχετικής εντολής ελέγχου κατά τη διενέργεια μερικού επιτόπιου ελέγχου, δεν επιβάλλεται το ελάχιστο πρόστιμο των 10.000 ή 30.000 ευρώ, αλλά επιβάλλεται μικρότερο πρόστιμο ύψους 2.500 ευρώ ανεξαρτήτως του πλήθους Φ.Η.Μ. που αναφέρονται στη σχετική δήλωση απώλειας