Μια νέα θεματική αφιερωμένη στα ζώα εντάσσεται στο σχολικό πρόγραμμα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Συνεχίζονται οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας για την αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό του ωρολόγιου προγράμματος στα σχολεία μέσα από καινοτόμες θεματικές και δράσεις. Το νέο μάθημα που εντάσσεται οριζόντια από τη φετινή κιόλας σχολική χρονιά στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι αφιερωμένο στους τετράποδους φίλους μικρών και μεγάλων.
Η αγάπη για τα ζώα και η φιλοζωία γενικότερα ως θεματική εντάσσεται στο πλέγμα των δράσεων Ενεργού Πολίτη και με σχετική ΚΥΑ που εξέδωσε το Υπουργείο ενημερώνει ότι πρέπει να υλοποιηθεί ένα 10ωρο πρόγραμμα δράσεων στα σχολεία ούτως ώστε η μαθητική κοινότητα να ευαισθητοποιηθεί για τα ζώα και την προστασία τους.
Όπως ανέφερεται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση που εξέδωσαν από κοινού τα Υπουργεία Παιδείας και Εσωτερικών, τα σχολεία καλούνται να εκπονήσουν και να υλοποιήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα που αφορούν στην προώθηση, την ευαισθητοποίηση και την ανάπτυξη της φιλοζωίας και της υπεύθυνης ιδιοκτησίας ζώου συντροφιάς σε νηπιαγωγεία και σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στις θεματικές ενότητες των εκπαιδευτικών προγραμμάτων περιλαμβάνονται δράσεις ευαισθητοποίησης στα μέλη της σχολικής κοινότητας και στην οικογένειά τους για την προστασία των αδέσποτων ζώων. Επίσης, στο Πρόγραμμα Σπουδών όλων των τύπων των σχολικών μονάδων Νηπιαγωγείων, Δημοτικών Σχολείων, Γυμνασίων και Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ. εντάσσονται Δράσεις Ενεργού Πολίτη, διάρκειας τουλάχιστον δέκα (10) διδακτικών ωρών η κάθε μία, οι οποίες μπορούν να έχουν αυτοτελή θεματική ενότητα αφιερωμένη στα ζώα συντροφιάς.
Σκοπός είναι:
α) η απόκτηση γνώσεων και ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών/τριών που συμβάλλουν στη φιλοζωία και στην υπεύθυνη ιδιοκτησία ζώων συντροφιάς και
β) η γνώση όλων των θεμάτων που αναφύονται σχετικά με τα ζώα και ιδίως τα ζώα συντροφιάς και η απαιτούμενη ευθύνη που καλείται να επιδεικνύει ο ενεργός πολίτης έναντι τους, λαμβάνοντας υπόψη τις πέντε διεθνώς αναγνωρισμένες ελευθερίες για την ευζωίας τους: την ενίσχυση των ηθικών αξιών και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, την προώθηση υπεύθυνης λήψης αποφάσεων σχετικά με τις διαδικασίες της κοινωνικοποίησης και διάδρασης των ζώων συντροφιάς, την υποστήριξη της βιωματικής μάθησης σχετικά με την φιλοζωία και τέλος, την ενθάρρυνση της ενεργής συμμετοχής σε πάσης φύσεως προγράμματα και δράσεις φιλοζωίας.
Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας 2025: Στις 4 Απριλίου οι μαθητές θα κάνουν δράσεις και προγράμματα για τα ζώα
Μια σημαντική διαφοροποίηση θα υπάρξει στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των σχολείων την Παρασκευή 4 Απριλίου. Πρόκειται για την Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας που φέτος θα τιμηθεί για δεύτερη χρονιά από την μαθητική κοινότητα όλων των βαθμίδων μετά από σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας. Με περσινή απόφαση του αρμόδιου Υπουργείου η 4η Απριλίου κάθε σχολικού έτους καθιερώνεται ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας και θα είναι αφιερωμένη στην υλοποίηση δράσεων φιλοζωίας στα σχολεία.
Την ημέρα αυτή θα πραγματοποιούνται στα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια μια σειρά από δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων εκπαιδευτικών δράσεων, ενημερώσεων, εκπαιδευτικών επισκέψεων σε χώρους φιλοξενίας και προστασίας αδέσποτων ή άγριων ζώων, σεμιναρίων για την παροχή πρώτων βοηθειών και φροντίδας σε αδέσποτα ζώα, εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εκδηλώσεων (π.χ. θεατρικών παραστάσεων, καλλιτεχνικών εκθέσεων, κ.λπ.).
Όπως πέρσι έτσι και φέτος στις εκδηλώσεις στα σχολεία ενεργό ρόλο αναμένεται να έχει και η Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία (ΠΦΠΟ) που θα επισκεφθεί είτε δια ζώσης τάξεις σχολείων είτε μέσω τηλεδιασκέψεων με στόχο αφενός την ευαισθητοποίηση μαθητών και εκπαιδευτικών, αφετέρου την επισήμανση της σημασία του ορισμού της 4ης Απριλίου ως Πανελλήνιας Σχολικής Ημέρας Φιλοζωίας. Σύμφωνα με τη εγκύκλιο είναι σημαντική η συνεργασία και συνδρομή ειδικών επιστημόνων όπως κτηνιάτρων, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, ειδικών παιδαγωγών και ατόμων που απασχολούνται επαγγελματικά αλλά και εθελοντικά σε χώρους φιλοξενίας και φροντίδας ζώων, προκειμένου να συμπεριλαμβάνονται στις δράσεις της ημέρας ομιλίες, προβολές και παρουσιάσεις έργων και δράσεων.
Προσδοκώμενα αποτελέσματα της Πανελλήνιας Σχολικής Ημέρας Φιλοζωίας είναι:
Η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών /-τριών για τη βιοποικιλότητα και τις διάφορες μορφές ζωής, με έμφαση στην ευημερία και στην καλλιέργεια της ευαισθησίας και της ενσυναίσθησης για κάθε ζωντανό ον.
Η αναγνώριση και ο σεβασμός των δικαιωμάτων των ζώων από τους/τις μαθητές/-τριες μέσω της ενεργούς προάσπισής τους.
Η εμπλοκή των μαθητών /-τριών σε δραστηριότητες ανάληψης δράσεων και πρωτοβουλιών φιλοζωίας. Ενδεικτικές δράσεις / δραστηριότητες: ✓ Πραγματοποίηση ομιλιών ενημέρωσης και πληροφόρησης της σχολικής κοινότητας με πρόσκληση ειδικών, ατόμων που ασχολούνται με τη φύλαξη άγριων ζώων ή/και ζώων συντροφιάς και εργαζόμενων ή εθελοντών φιλοζωικών σωματείων και οργανώσεων.
Υλοποίηση παιδαγωγικά κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων σχετικών με τη φιλοζωία, στο πλαίσιο των σχολικών δραστηριοτήτων.
Παρακολούθηση ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ έγκριτων φορέων, που σχετίζονται με τη βιοποικιλότητα, την άγρια ζωή και τη φιλοζωία, παιδαγωγικά κατάλληλων για τις ηλικίες στις οποίες απευθύνονται.
Δημιουργία ψηφιακού υλικού ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης (π.χ. ηλεκτρονικά βιβλία, πολυτροπικά και πολυμεσικά κείμενα και αφίσες) και διάχυσή του μέσω ανάρτησης στο ιστολόγιο της σχολικής μονάδας ή/και δημοσίευσή του στη σχολική εφημερίδα.
Υλοποίηση πρωτοβουλίας / καμπάνιας σχετικά με την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των ζώων και τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντι σε αυτά.
Επίσκεψη σε καταφύγια ζώων άγριας ζωής και κέντρα περίθαλψης άγριων ζώων για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την ενημέρωση των μαθητών /-τριών για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ζώα.
Εκπαιδευτικές επισκέψεις σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σχετικών με τη βιοποικιλότητα και τη φιλοζωία
Υλοποίηση δράσεων σίτισης και φροντίδας των αδέσποτων ζώων του οικείου δήμου, π.χ. τοποθέτηση ταϊστρών, ποτιστρών κ.ά.