Προς την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού
Με το αριθ. Πρωτ. 1876/30.5.2022 βούλευμά του, το Συμβούλιο
Πλημμελειοδικών παραπέμπει σε δίκη ενώπιον του Τριμελούς Εφετείου
Κακουργημάτων 14 μέλη του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων
Υπουργείου Πολιτισμού (ΤΑΥΠΥΠΠΟ) της περιόδου 2012 – 2014. Η
παραπομπή αφορά τις βαρύτατες κακουργηματικές κατηγορίες της
συγκρότησης και ένταξης σε εγκληματική οργάνωση, πλαστογραφίας μετά
χρήσεως και ηθικής αυτουργίας σε αυτήν, νομιμοποίησης εσόδων από
παράνομη δραστηριότητα και υπεξαίρεσης σε βάρος του Δημοσίου.
Πρόκειται για την διαβόητη υπόθεση των πλασματικών δανείων και
οικονομικών βοηθημάτων που φέρονταν να δίνονται από το Ταμείο σε
υπαλλήλους του Υπουργείου χωρίς καν γνώση των τελευταίων. Μια
σκανδαλώδης απάτη, η οποία, όπως έδειξε δειγματοληπτικός έλεγχος που
αφορά μόλις τρία έτη (2012-2014 ), προκάλεσε στο Δημόσιο οικονομική ζημία
ύψους 282.000 ευρώ, τα οποία, σύμφωνα με το δικαστικό βούλευμα,
καρπώθηκαν οι κατηγορούμενοι.
Πέντε χρόνια μετά την υποβολή μηνυτήριων αναφορών από 22 υπαλλήλους
του ΥΠΠΟΑ που εμφανίζονταν ως δανειολήπτες – δικαιούχοι και τέσσερα
χρόνια μετά την μηνυτήρια αναφορά και εκ μέρους του Υπουργείου
Πολιτισμού (2018), τα εμπλεκόμενα στο πολύκροτο αυτό σκάνδαλο μέλη του
ΤΑΥΠΥΠΠΟ δεν έχουν υποστεί την παραμικρή πειθαρχική συνέπεια, χάρη
στην αταλάντευτη θέση της Υπουργού Πολιτισμού να μην ασκεί τα πειθαρχικά
της καθήκοντα, κατά πλήρη παράβαση του γράμματος και του πνεύματος των
σχετικών διατάξεων του Υπαλληλικού Κώδικα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δήλωση της Υπουργού Πολιτισμού στη Βουλή
(Πρακτικά Συνεδρίασης Ολομέλειας ΛΖ΄ 20/11/2020) για το θέμα της
πειθαρχικής δίωξης των υπαλλήλων αυτών: «Αναφορικά με το θέμα των
πειθαρχικών διώξεων έχω πει πολλές φορές ότι οι υποθέσεις βρίσκονται στη
φάση της κύριας ανάκρισης. Ως εκ τούτου και σύμφωνα με την παράγραφο 6
του άρθρου 114 του Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων, ανεστάλη η πειθαρχική
διαδικασία μέχρι το πέρας της κύριας ανάκρισης. Τούτο δεν σημαίνει ότι δεν
θα ασκηθεί στο μέλλον. Όμως θα ασκήσω τα πειθαρχικά μου καθήκοντα, όταν
και εφόσον εκδοθούν τα παραπεμπτικά βουλεύματα μετά το πέρας της κύριας
ανάκρισης».
Περαιτέρω, το Γραφείο Τύπου του ΥΠΠΟΑ έχει σημειώσει για το ίδιο θέμα τα
εξής: «Σε εφαρμογή των προβλέψεων του υπαλληλικού κώδικα, και ειδικότερα
της παραγράφου 6 του άρθρου 114 αυτού, εκδόθηκε η υπ. αριθ. ΕΠ/192/05-
11-2019 Υ.Α. σύμφωνα με την οποία, αποφασίζεται η άσκηση πειθαρχικής
διώξεως, αφού υποβληθεί το κατηγορητήριο, ολοκληρωθεί η ποινική
προδικασία και εκδοθεί βούλευμα για παραπομπή σε ποινική δίκη των
κατηγορούμενων. Αυτονοήτως, μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει επίσημη έγγραφη
ενημέρωση για την ολοκλήρωση της ποινικής προδικασίας». (δημοσιογραφική
ερευνητική ομάδα “The Manifold”, «Τι (δεν) έκανε η Λίνα Μενδώνη στην
υπόθεση του “αμαρτωλού” Ταμείου Αλληλοβοήθειας», 13/4/2021,
www.insidestory.gr – https://insidestory.gr/article/ti-den-ekane-i-lina-
mendoni-sto-tameio-allilovoitheias )
Τέτοια δυνατότητα ωστόσο δεν προβλέπεται στον Υπαλληλικό Κώδικα, ο
οποίος ορίζει ρητώς ότι τυχόν αναστολή της πειθαρχικής διαδικασίας δεν
πρέπει να υπερβαίνει το ένα (1) έτος, με απόφαση πλήρως αιτιολογημένη,
αποκλειομένων ρητώς των περιπτώσεων που η υπόθεση αφορά δημόσιο
σκάνδαλο ή θίγει σοβαρά το κύρος της υπηρεσίας.
Επιπλέον, η απόφαση ΝΣΚ 27/2018 έχει ξεκαθαρίσει (σημείο 14) ότι: «Η
πειθαρχική δίωξη είναι υποχρεωτική όχι μόνο επί καταδικαστικών
αποφάσεων, όπως εσφαλμένα διαλαμβάνει η Υπηρεσία (…), αλλά σε κάθε
περίπτωση κατά την οποία υπάρχουν σαφείς και συγκεκριμένες ενδείξεις ή
αναφορές τέλεσης πειθαρχικού παραπτώματος, οι δε πειθαρχικοί
προϊστάμενοι οφείλουν (και δεν εναπόκειται στη διακριτική τους ευχέρεια),
εντός της προθεσμίας των 20 ημερών της παρ. 6 του άρθρου 114 του Ν.
3528/2007 αφότου λάβουν ενημέρωση κατά τα ανωτέρω να αποφανθούν
αιτιολογημένα για την άσκηση ή μη πειθαρχικής δίωξης εις βάρος υπαλλήλου
τους διά την συμπεριφορά των, η οποία διώκεται ποινικώς».
Επειδή πλέον έχει εκδοθεί το βούλευμα του δικαστικού συμβουλίου που
αποφαίνεται για την παραπομπή σε δίκη των κατηγορουμένων για ένα μείζον
σκάνδαλο διασπάθισης, υπεξαίρεσης και ενθυλάκωσης δημοσίου χρήματος.
Επειδή πλέον έχουν πληρωθεί όλες οι υποτιθέμενες προϋποθέσεις, στις
οποίες η Υπουργός εδώ και χρόνια στηρίζεται κατά παράβαση του νόμου, για
να δικαιολογεί τη στάση συγκάλυψης που τηρεί,
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός :
- Πότε σκοπεύει να ασκήσει τα εκ του νόμου πειθαρχικά καθήκοντά
της για την εν λόγω υπόθεση; - Πότε θα δώσει εντολή να διακοπεί η υπαλληλική σχέση με το υπό
εκκαθάριση σήμερα Ταμείο εμπλεκόμενων στην υπόθεση που
συμπεριλαμβάνονται στους παραπεμπόμενους σε δίκη;
Ο ερωτώντες βουλευτές
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γεώργιος
Βασιλικός Βασίλειος (Βασίλης)
Βέττα Καλλιόπη
Βίτσας Δημήτριος
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)
Γκιόλας Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Κασιμάτη Νίνα
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεΐκόπουλος Αλέξανδρος
Μουζάλας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Ιωάννης
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα)
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Ξενογιαννακοπούλου Μαρία-Ελίζα (Μαριλίζα)
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παπαηλιού Γεώργιος
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος (Αλέκος)
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Φωτίου Θεανώ
Χρηστίδου Ραλλία