Βαρύ παραμένει το πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις μετά τις απώλειες του 31χρονου σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη και του 29χρονου υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα. Την ίδια στιγμή, σε πλήρη εξέλιξη εξακολουθούν να βρίσκονται οι έρευνες για τη διαλεύκανση των αιτιών που οδήγησαν στη συντριβή του μοιραίου Phantom F-4 το πρωί της περασμένης Δευτέρας στο Ιόνιο, περίπου 8 ναυτικά μίλια δυτικά του Κατάκολου.
Τα σενάρια που εξετάζονται είναι τρία: η μηχανική βλάβη, η λάθος εκτίμηση και ο εξωγενής παράγοντας. Επιπλέον, κατά την πάγια πρακτική στη διερεύνηση των αεροπορικών δυστυχημάτων, εξετάζεται και το ενδεχόμενο να υπήρξε συνδυασμός αυτών των αιτιών, αν και στην περίπτωση του μοιραίου Phantom το σενάριο αυτό δεν φαίνεται να συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες.
Η λάθος εκτίμηση από πολλούς πραγματογνώμονες και ερευνητές προκρίνεται συνήθως ως η πιο πιθανή αιτία σε αντίστοιχα συμβάντα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα δεδομένα που υπάρχουν προέρχονται από τις μαρτυρίες του πιλότου και του συγκυβερνήτη του πρώτου Phantom του σχηματισμού στον οποίο συμμετείχε και το αεροσκάφος με τους δύο άτυχους αξιωματικούς. Εκείνοι είδαν το μοιραίο Phantom να συντρίβεται στη θάλασσα.
Γεγονός είναι ότι και τα δύο μαχητικά πετούσαν σε χαμηλό ύψος, ίσως και κάτω των 100 μέτρων, από την επιφάνεια της θάλασσας, σε κλειστό σχηματισμό και έχοντας αποκλειστικά οπτική επαφή και όχι μέσω ραντάρ. Αυτό που εξετάζεται είναι το δυστύχημα να σημειώθηκε κατά τη διάρκεια διασταύρωσης των δύο μαχητικών, με το δεύτερο να επιχειρεί να περάσει κάτω από το πρώτο.
Το δεύτερο σενάριο περιλαμβάνει κάθε συμβάν που θα μπορούσε να ξαφνιάσει τον έμπειρο κυβερνήτη του μαχητικού. Για παράδειγμα -δεδομένου του χαμηλού ύψους- το αεροσκάφος θα μπορούσε να συναντήσει ένα σμήνος πουλιών.
Σε ό,τι αφορά το τρίτο σενάριο, αυτό της μηχανικής βλάβης, πιθανότατα σύντομα θα αποκλειστεί. Στη διερεύνηση παρόμοιων συμβάντων δεν έχει σημασία τι ηλικία έχει το μαχητικό, αφού κάθε ιπτάμενο μέσο ακολουθεί συγκεκριμένο πρωτόκολλο επιθεώρησης, το οποίο είναι αυστηρό και κανείς τεχνικός δεν βάζει το «τσεκ» για να πετάξει αν προηγουμένως δεν υπάρχει θετική γνωμοδότηση σε όλα τα «κουτάκια».
Το μόνο σίγουρο είναι ότι το Phantom αναπτύσσει ιλιγγιώδεις ταχύτητες, καθώς -επειδή είναι δικινητήριο- μπορεί να πετάξει πιο γρήγορα ακόμα και από ένα F-16. Ετσι, η πρόσκρουση στη θάλασσα είναι πάντα εξαιρετικά σφοδρή. Η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει το αεροσκάφος είναι τα 2.370 χλμ./ώρα (πάνω από 2,2 Mach). Το να πιάσουν οι πιλότοι ταχύτητες 2.000 χλμ./ώρα αποτελεί μέρος της «ρουτίνας» τους.