Στα όρια της αντοχής τους βρίσκονται οι περισσότεροι καταναλωτές καθώς και τον Αύγουστο, για 15ο συνεχόμενο μήνα, οι τιμές βασικών καταναλωτικών ειδών κατέγραψαν αυξήσεις ακόμη και σε διψήφια ποσοστά.
Όπως ανακοίνωσε μόλις χθες η ΕΛΣΤΑΤ, ο Αύγουστος έφερε νέες ανατιμήσεις στο 10,7% στην τιμή των τροφίμων με αποτέλεσμα και ο ετήσιος πληθωρισμός να σημειώσει νέο άλμα, στο 2,7%, από 2,5% που ήταν τον Ιούλιο.
Παράγοντες της αγοράς και των Σούπερ Μάρκετ της Πάτρας εκτιμούν ότι οι ανατιμήσεις στη διάρκεια του τελευταίου μήνα του καλοκαιριού δικαιολογούνται εν μέρει από την αύξηση της κατανάλωσης λόγω και του τουρισμού. Οι καταναλωτές, σύμφωνα με τοπικές αλυσίδες Σ/Μ, διατήρησαν σταθερή τη δαπάνη για τρόφιμα αλλά και καύσιμα (μετακινήσεις) το καλοκαίρι, ξοδεύοντας λιγότερα σε εξόδους και αγορές στα εμπορικά, εν μέσω μάλιστα των καλοκαιρινών εκπτώσεων.
Το επόμενο διάστημα όμως το καλάθι του Σ/Μ θα επιβαρυνθεί καθώς ο οικογενειακός προϋπολογισμός θα κληθεί να αντιμετωπίσει το κόστος στα σχολικά είδη.
Η τοπική αγορά στην Πάτρα βρίσκεται στην… κόψη του ξυραφιού από τις αρχές του μηνός Σεπτεμβρίου καθώς ο προϋπολογισμός θα κληθεί, έστω και σταδιακά, να καλύψει τις ανάγκες για σχολικά και άλλες δραστηριότητες των παιδιών.
«Στη δύσκολη αυτή εξίσωση δεν υπάρχει εύκολη απάντηση, ο κόσμος θα πρέπει να δεσμεύσει σημαντικό μέρος από τον διαθέσιμο προϋπολογισμό για να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες, μετά τις ανατιμήσεις σε είδη μαναβικής και σε τρόφιμα» αναφέρει ο αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Χάρης Ανδρικόπουλος.
Εκ μέρους παραγόντων του Εμπορικού Συλλόγου της Πάτρας εκτιμάται ότι η εικόνα της αγοράς σχολικών ειδών θα είναι καλύτερα φέτος, σε σχέση με το 2022 ενώ και η ΓΣΕΕ, στην έκθεσή της για την οικονομία, αισιοδοξεί ότι η οικονομία εμφανίζει ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, διατηρώντας ένα ρυθμό ανάπτυξης υψηλότερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου ο οποίος και καλύπτει κάποιες από τις αυξήσεις τουλάχιστο σε είδη πρώτης ανάγκης.
Ο πληθωρισμός
Ειδικότερα, κατά τη χθεσινή ανακοίνωση του δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΛΣΤΑΤ για το μήνα Αύγουστο ξεχώρισαν οι αυξήσεις σε φρέσκα λαχανικά (17%), λίπη και έλαια (12%), μεταλλικά νερά, αναψυκτικά και χυμούς (14,4%), λοιπά τρόφιμα (12,2%), γαλακτοκομικά και αυγά (11,9%).
Ψωμί και δημητριακά είχαν αύξηση 6,5% τον περασμένο μήνα, τα κρέατα 9,7% και τα ψάρια 6,7%, η ζάχαρη, οι σοκολάτες, τα γλυκά και τα παγωτά 8,6%, το τσάι και ο καφές κατά 8,7%. Στα υπόλοιπα αγαθά είχαμε αύξηση κατά 12,4% στα φαρμακευτικά είδη, κατά 12,4% στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, κατά 9% στα καινούργια αυτοκίνητα, κατά 3,7% και 8,8% στα ανταλλακτικά και τα αξεσουάρ αυτοκινήτου.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ έδειξαν παράλληλα ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή τον Αύγουστο σε σχέση με τον Ιούλιο είχε μηδενική μεταβολή. Τέλος, ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Σεπτεμβρίου 2022 – Αυγούστου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Σεπτεμβρίου 2021 – Αυγούστου 2022, παρουσίασε αύξηση 5,5%.
Η πορεία της κατανάλωσης
Η ελληνική οικονομία παρουσιάστηκε ανθεκτική στην κρίση πληθωρισμού, αφού το 2022 σημείωσε ρυθμούς μεγέθυνσης υψηλότερους από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, σημειώνει το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ στην Ετήσια Έκθεση του 2023 για την ελληνική οικονομία και την απασχόληση που έδωσε χθες στη δημοσιότητα.
Όπως αναφέρει το Ινστιτούτο, η οικονομία επέστρεψε στην τάση μεγέθυνσης της περιόδου 2016-2019, καλύπτοντας το κενό που προκλήθηκε από την πανδημία. Κύριος μοχλός της οικονομικής μεγέθυνσης ήταν η ιδιωτική κατανάλωση, ενώ η αύξηση των εισαγωγών υπερκάλυψε τα όποια οφέλη από την ενίσχυση των επενδύσεων και των εξαγωγών.
Το Ινστιτούτο προειδοποιεί ωστόσο ότι η δυναμική της κατανάλωσης είναι φθίνουσα και οι επενδύσεις, μολονότι αυξήθηκαν, παραμένουν σχεδόν εννέα ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης σε όρους ΑΕΠ.
Σημειώνει παράλληλα ότι η αδύναμη παραγωγική διάρθρωση της οικονομίας δημιουργεί μεγάλη εξάρτηση από εισαγωγές, με αποτέλεσμα η ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας να συνοδεύεται από αυξητικές πιέσεις στο εμπορικό έλλειμμα.