Συντάσσεται με τις θέσεις της ΚΕΔΕ και της Ε.Δ.Ε.Υ.Α. και ζητά απόσυρση του νομοσχεδίου για τη Ρ.Α.Α.Ε.Υ.
Με τις θέσεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και της Ένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης- Αποχέτευσης Ελλάδος συντάσσεται ομόφωνα το Διοικητικό Συμβούλιο της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης – Άρδευσης Αιγιαλείας, σε σχέση με το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Αποβλήτων και Υδάτων και τη διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και διαχείρισης αστικών αποβλήτων.
Κατά τη συνεδρίαση της 17ης Μαρτίου, καταδείχθηκε η κάθετη αντίθεση του Δημάρχου και Προέδρου της ΔΕΥΑ.Α Αιγιαλείας κ. Δημήτρη Καλογερόπουλου καθώς και των μελών του Δ.Σ. με το επίμαχο νομοσχέδιο. «Λέμε όχι στην ιδιωτικοποίηση του νερού. Το νερό είναι δημόσιο αγαθό και δημόσιο αγαθό πρέπει να παραμείνει. Δεν χωράει σε αυτό καμία ελεύθερη αγορά» επεσήμανε ο κ. Καλογερόπουλος.
Όπως τονίστηκε, η υπαγωγή των υπηρεσιών αυτών σε Ανεξάρτητη Αρχή δεν συνάδει με την κατάσταση του τομέα υπηρεσιών ύδατος, όπως αυτές έχουν θεσμοθετηθεί στην χώρα μας, αφού στον τομέα υπηρεσιών ύδατος δεν υπάρχει ανταγωνιστικό πεδίο, δηλαδή ελεύθερη αγορά, όπως στην περίπτωση της ενέργειας.
Σε ό,τι αφορά στις Δ.Ε.Υ.Α. επισημάνθηκε ότι πρόκειται για κοινωφελείς και μη κερδοσκοπικές δημοτικές επιχειρήσεις που δρουν μονοπωλιακά στην περιοχή αρμοδιότητάς τους, δηλ. στον οικείο Δήμο, σύμφωνα με το θεσμικό τους πλαίσιο όπως αυτό ισχύει σήμερα. Για το θέμα αυτό εξάλλου υπάρχει και πρόσφατη νομολογία όπως η Απόφαση 5/2022 της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου.
Κατόπιν τούτων, δημιουργείται έντονη ανησυχία, αλλά και η υποψία ότι με τη θέσπιση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. σχεδιάζονται παρεμβάσεις στον τομέα υπηρεσιών ύδατος που θα οδηγήσουν στην ιδιωτικοποίηση των Δ.Ε.Υ.Α. και μάλιστα σε αντίθεση με τις πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ υπέρ της δημόσιας διαχείρισης του νερού.
Το ενδεχόμενο αυτό ενισχύει και η αρμοδιότητα που προβλέπεται από το νομοσχέδιο για την Ρ.Α.Α.Ε.Υ. να προτείνει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναδιοργάνωση του τομέα παροχής υπηρεσιών ύδατος με συγχωνεύσεις και συνενώσεις των παρόχων ως αποκλειστική λύση για τη βελτίωσή τους.
Η παραπάνω αρμοδιότητα προσκρούει ευθέως σε ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο θεσμικό πλαίσιο των Δ.Ε.Υ.Α. Οι Δ.Ε.Υ.Α., σύμφωνα με το θεσμικό τους πλαίσιο όπως ισχύει σήμερα (ν. 1069/80), είναι δημοτικές επιχειρήσεις, ιδρύονται από τους Δήμους, ανήκουν στους Δήμους και βρίσκονται σε εξάρτηση από αυτούς. Επομένως οι Δήμοι είναι αποκλειστικά αρμόδιοι να αποφασίσουν για την ύπαρξη και τη λειτουργία τους.
Όπως επισημάνθηκε κατά τη συνεδρίαση της ΔΕΥ.Α, με το εν λόγω νομοσχέδιο η νέα Ρυθμιστική Αρχή ενισχύεται θεσμικά σε βάρος τόσο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της αρμόδιας Γενικής Γραμματείας Υδάτων που λειτουργεί σ’ αυτό όσο και ιδίως σε βάρος των παρόχων υπηρεσιών ύδατος άρα και των Δ.Ε.Υ.Α.
Επί της ουσίας η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. υποκαθιστά το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως προς την άσκηση των αρμοδιοτήτων του που αφορούν στη διαχείριση των υδατικών πόρων της χώρας μας, με εξαίρεση τις αρμοδιότητες που ασκεί ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ ως προς τις Δ.Ε.Υ.Α. υπεισέρχεται σε ζητήματα που συνδέονται με κρίσιμες αρμοδιότητες των επιχειρήσεων, θεσμικά κατοχυρωμένες, όπως για παράδειγμα ο καθορισμός και ο έλεγχος της τιμολογιακής τους πολιτικής.
Ουσιαστικά, πλαγιοκοπείται ο ιδρυτικός νόμος των Δ.Ε.Υ.Α., ο ν. 1069/80, ενώ στις επιχειρήσεις επιβάλλονται αυξημένες υποχρεώσεις σε ασφυκτικές προθεσμίες, παρά το ότι είναι αποδυναμωμένες από προσωπικό και ιδίως από επιστημονικό προσωπικό. Ταυτόχρονα, τόσο οι Δ.Ε.Υ.Α. όσο και η Ε.Δ.Ε.Υ.Α., ο θεσμικός τους εκπρόσωπος, αποκλείονται από την συμμετοχή τους στα όργανα διαμόρφωσης και διαβούλευσης για ζητήματα υδατικών πόρων σε αντίθεση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
Συντασσόμενο με τη ΚΕΔΕ και τη Ε.Δ.Ε.Υ.Α. το Δ.Σ. της ΔΕΥΑ.Α. Αιγιαλείας ζητά ομόφωνα να αποσυρθεί άμεσα το νομοσχέδιο για τη Ρ.Α.Α.Ε.Υ., και την άμεση συνεργασία όλων των εμπλεκομένων μερών για τη βελτίωση τόσο της υδατικής διακυβέρνησης όσο και του θεσμικού πλαισίου της διαχείρισης των υδατικών πόρων της χώρας μας.