Μέχρι και τις αγορές τροφίμων σκέφτεται να μειώσει ο ένας στους δύο Έλληνες τους επόμενους 12 μήνες προκειμένου να ανταπεξέλθει στο αυξημένο κόστος ζωής, με την ανησυχία για τον πληθωρισμό και την ακρίβεια ως παράγοντες μείωσης της αγοραστικής δύναμης να είναι πλέον διάχυτη στο σύνολο του πληθυσμού.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της νέας έρευνας που πραγματοποίησε η Focus Bari με τίτλο «Πως επηρεάζει ο πληθωρισμός την αγοραστική δύναμη και τις συνήθειες των καταναλωτών» συγκρίνοντας την Ελλάδα με άλλες 18 χώρες, οι 9 στους 10 Έλληνες (ποσοστό 89%) δηλώνουν ότι ανησυχούν για τον αντίκτυπο του υψηλού πληθωρισμού στις δαπάνες σας τους επόμενους 12 μήνες. Το αντίστοιχο ποσοστό στις υπόλοιπες χώρες είναι κατά πολύ μικρότερο, φθάνοντας στο 62%.
Ο διάχυτος φόβος για τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στο μέλλον φέρνει την Ελλάδα στην κορυφή του σχετικού δείκτη ανάμεσα στις 19 χώρες και είναι χαρακτηριστικό ότι οι μισοί και παραπάνω Έλληνες, οι οποίοι συμμετείχαν στην έρευνα, απάντησαν ότι «ανησυχούν πολύ». Πρόκειται για υπερδιπλάσιο ποσοστό συγκριτικά με τις απαντήσεις των υπολοίπων ερωτηθέντων.
Τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, οι 35άρηδες και οι 40άρηδες είναι εκείνοι που παρουσιάζουν ψηλότερο βαθμό ανησυχίας λόγω πληθωρισμού.
Μείωση της αγοραστικής δύναμης
Οι καταναλωτές στην Ελλάδα και παγκοσμίως δηλώνουν σημαντική μείωση της αγοραστικής τους δύναμης τους τελευταίους 12 μήνες εξαιτίας του πληθωρισμού.
Με πάνω από 3 στους 5 Έλληνες να δηλώνουν ότι τα εισοδήματά τους χάνουν την αγοραστική τους ισχύ, η Ελλάδα έρχεται δεύτερη στη σχετική κατάταξη μετά την Αγγλία.
Πάντως, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το ότι ο βαθμός ανησυχίας για το μέλλον δεν συμβαδίζει με τον βαθμό μείωσης της αγοραστικής δύναμης.
Στην Ελλάδα, η ανησυχία είναι σαφώς μεγαλύτερη από την δηλωνόμενη μείωση σε αγοραστική δύναμη, σε άλλες χώρες είναι μικρότερη, ενώ μόνο στην Αγγλία ο βαθμός ανησυχίας συμπίπτει σε αναλογία με την δηλωνόμενη μείωση της αγοραστικής δύναμης τους τελευταίους 12 μήνες.
Τα μετράνε όλα
Λόγω της ακρίβειας και του πληθωρισμού, οι καταναλωτές τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς διαφοροποιούν τις αγορές τους, «κόβοντας» τις δευτερεύουσες δαπάνες όπως ομορφιά, ρούχα/παπούτσια, παιχνίδια κ.λπ., αλλά και τις βασικές, όπως τα τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.
Στην Ελλάδα, το κόστος δαπανών, όπως τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, το φαγητό απ’ έξω και η αγορές ρούχων απασχολούν τη μεγαλύτερη μερίδα των καταναλωτών. Μάλιστα οι τιμές στα ψώνια του σούπερ μάρκετ απασχολούν τους 8 στους 10.
Ας σημειωθεί ότι τους τελευταίους 12 μήνες οι Έλληνες καταναλωτές άλλαξαν τα ποσά που δαπανούν σε αρκετά αγαθά, με 7 στους 10 να δηλώνουν πως τις μεγαλύτερες διαφοροποιήσεις τις έκαναν στις αγορές ρούχων, παπουτσιών και αξεσουάρ.
Σκέφτονται να κόψουν μέχρι και τα τρόφιμα
Ούτε όμως και στο άμεσο μέλλον εκτιμάται ότι η κατάσταση θα καλυτερεύσει.
Στην Ελλάδα, χαμηλότερες δαπάνες προβλέπονται για όλα τα είδη, ακόμα και για τα πρώτης ανάγκης, όπως είναι οι αγορές τροφίμων και βασικών ειδών καθημερινής χρήσης, με το 50% και 56% αντίστοιχα να δηλώνει ότι δαπανήσει λιγότερα.
Σε κάθε περίπτωση, οι μεγάλοι «χαμένοι» σε όλες τις χώρες είναι τα είδη ρουχισμού, τα παιχνίδια, τα καλλυντικά, και με μικρότερη επιρροή τα τρόφιμα.
ot