Επεκτείνεται ο οδοντωτός σιδηρόδρομος μετά από 128 και πλέον χρόνια λειτουργίας μέχρι την Αγία Λαύρα. Το πρώτο μεγάλο βήμα έγινε προ ημερών όταν το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε την περιβαλλοντική μελέτη του έργου. Αυτό δίνει το πράσινο φως στον ΟΣΕ ώστε να προχωρήσει σε αυτή την “ιστορική” επέκταση.
Σύμφωνα με την απόφαση πρόκειται για την κατασκευή νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής μήκους περίπου 5 χιλιομέτρων που θα συνδέσει την υφιστάμενη γραμμή με την Ιερά Μονή Αγίας Λαύρας.
Για να προχωρήσει το συγκεκριμένο πλάνο αναμένεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός από τον ΟΣΕ όταν ολοκληρωθεί και η εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου. Είναι η πρώτη σιδηροδρομική επέκταση της γραμμής αυτής η οποία λειτουργεί με ένα μοναδικό σύστημα “δοντιών” καθώς η κλίση της γραμμής είναι ιδιαίτερα μεγάλη.
Ο Οδοντωτός και η επέκταση
Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοπτού-Καλαβρύτων αποτελεί τη μοναδική σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης των Καλαβρύτων με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο (σιδηροδρομική γραμμή Κορίνθου – Πατρών στη θέση του Διακοπτού), που λειτουργεί από το 1896, γι’αυτό και έχει χαρακτηρισθεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο σύμφωνα με την ΥΑ ΥΠΠΟ/ΔΙΛΑΠ/Γ/2159/35652/25-6-1996 (ΦΕΚ1534/Β/16-11-2000).
Η υφιστάμενη γραμμή έχει μήκος 22 χιλιόμετρα και λειτουργούν συνολικά 6 σταθμοί. Δρομολόγια εκτελούνται από την Hellenic Train καθ` όλη τη διάρκεια του έτους.
Η αρχή του παρόντος έργου είναι στην έξοδο του υφιστάμενου Σ.Σ. Καλαβρύτων (Χ.Θ. 0+000) και στη συνέχεια κατευθυνόμενη αρχικά εντός πεδινού αναγλύφου και περιμετρικά του σχεδίου πόλεως, καταλήγει με ανωφερική πορεία στη υφιστάμενη Επ.Ο. Καλαβρύτων – Ι.Μ. Αγίας Λαύρας και από εκείνο το σημείο με όδευση παράλληλα και παραπλεύρως με την οδό έως το νέο τερματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό στην περιοχή της Ι.Μ. Αγ. Λαύρας – Χ.Θ. 5+151
Σκοπός του έργου είναι η σύνδεση της ιστορικής Ιεράς Μονής Αγίας Λαύρας με τα Καλάβρυτα, με βασικές αρχές την πλήρη ένταξη στο τοπίο και την ελαχιστοποίηση των οχλήσεων, ώστε να μη θιγεί το φυσικό και αστικό περιβάλλον της πόλης των Καλαβρύτων όπως και το ιστορικό της Ι.Μ. Αγίας Λαύρας.
Τα οφέλη του έργου
Τα οφέλη που αναμένονται από την υλοποίηση του έργου είναι:
- Ταχύτερη και οικονομικότερη μετακίνηση επισκεπτών από και προς την ιστορική Ι.Μ. Αγίας Λαύρας ενισχύοντας τον ανταγωνισμό, την οικονομία και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.
- Βελτίωση των συνθηκών οδικής κυκλοφορίας και μείωση των οχλήσεων στην περιοχή, λόγω του περιορισμού των κυκλοφοριακών φόρτων κατά τις περιόδους επίσκεψης στην Ι.Μ. Αγίας Λαύρας, πετυχαίνοντας έτσι περαιτέρω μείωση εκπομπής ρύπων, θορύβου και συμβάντων οδικών ατυχημάτων.
- Βιώσιμη τουριστική αναβάθμιση της περιοχής με φιλικά προς το περιβάλλον μέσα, αφού θα αποτελέσει τουριστικό πόλο έλξης αφού κάθε χρόνο χιλιάδες επισκέπτες επιθυμούν να επισκεφτούν την Ι.Μ., ενώ χαρακτηριστική είναι και η ζήτηση για σχολικές εκδρομές και εκδρομές συλλόγων.
Τα έργα
Οι βασικές εργασίες/έργα που προγραμματίζονται με βάση τις μελέτες οδοποιίας, υδραυλικά, γεωλογικά, τεχνικά κ.λπ., αφορούν στη μελέτη σχεδιασμού και ολοκλήρωσης του τμήματος «Καλάβρυτα – Ιερά Μονή Αγίας Λαύρας», που περιλαμβάνει την εκτέλεση κάθε είδους χωματουργικών/κατασκευαστικών εργασιών όπως (ενδεικτικά και όχι περιοριστικά):
i). Την εκτέλεση των απαραίτητων χωματουργικών και εκσκαφικών εργασιών για τη διάνοιξη και διαμόρφωση του διαδρόμου με τα εξής τεχνικά χαρακτηριστικά:
- Εύρος γραμμής: 0,75m
- Συνολικό Μήκος γραμμής: 5.151m
- Μήκος οδοντωτών τμημάτων: 3.380m
- Μέγιστη κλίση στα τμήματα με απλή πρόσφυση: 15%
- Μέγιστη κλίση στα τμήματα με οδόντωση: 175%
- Ελάχιστη ακτίνα καμπυλότητας: 75m
- Μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στα τμήματα με απλή πρόσφυση: 20Km/h.
- Μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στα τμήματα με οδόντωση: 12Km/h.
Για την εξασφάλιση του απαραίτητου εύρους προβλέπεται και η μονόπλευρη διαπλάτυνση με ορισμένες μικροδιευθετήσεις της οριζοντιογραφίας της οδού προς Αγία Λαύρα.
ii). Την κατασκευή της σιδηροδρομικής υποδομής, επιδομής, τεχνικών έργων όπως διαβάσεις, τοίχοι αντίστηριξης, οχετοί, γεωτεχνικά έργα, σταθμοί, στάσεις και λοιπές εγκαταστάσεις.
iii). Τα επιμέρους σημειακά υδραυλικά τεχνικά έργα (π.χ. γέφυρες, οχετοί, αγωγοί καθοδήγησης, δίκτυο αποστράγγισης κ.λπ.), με τις τεχνικές λεπτομέρειες σχεδιασμού τους
iv) Αποκαταστάσεις τοπικών οδών και προσβάσεις σε παρόδιες ιδιοκτησίες.
Ως προς τη λειτουργία (περίοδος Λειτουργίας – Εκμετάλλευσης)
Μετά την ολοκλήρωση των ανωτέρω, εκ των οποίων θα προκύψει και το κατά φυσική υπόσταση έργο, περιλαμβάνεται και η λειτουργία του έργου, στην οποία περιλαμβάνονται τα εξής:
i). Η χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής για την εκτέλεση των επιβατικών δρομολογίων.
ii). Η λειτουργία της σιδηροδρομικής υποδομής και των σιδηροδρομικών σταθμών/στάσεων για την εξυπηρέτηση των χρηστών και την εύρυθμη κυκλοφορία των σιδηροδρομικών συρμών (π.χ. κατανομή δρομολογίων, διαχείριση της κυκλοφορίας και χρέωση της χρήσης της υποδομής),
iii). Η συντήρηση και επισκευή της σιδηροδρομικής υποδομής, ήτοι έργα για τη διατήρηση της κατάστασης και της ικανότητας της υφιστάμενης υποδομής, (π.χ. αλλαγή και συντήρηση της επιδομής/υποδομής, αναδιάταξη γραμμολογίας, σύσφιξη και έλεγχος συνδέσμων, αντικατάσταση στρωτήρων, συγκολλήσεις, αναγομώσεις βλαβών από ολισθήσεις/πατιναρίσματα, λειάνσεις, αποψιλώσεις κ.λπ.) και των τεχνικών έργων και εγκαταστάσεων
iv). H ανακαίνιση της σιδηροδρομικής υποδομής ήτοι σοβαρές εργασίες αντικατάστασης επί της υφιστάμενης υποδομής οι οποίες δεν μεταβάλλουν τις συνολικές επιδόσεις της,
v). Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής υποδομής ήτοι σοβαρές εργασίες τροποποίησης της υποδομής οι οποίες βελτιώνουν τις συνολικές επιδόσεις της,
iv). Η λειτουργία και συντήρηση των ισόπεδων οδικών διαβάσεων,
v). Οι εργασίες υδραυλικής θεώρησης και αντιπλημμυρικής προστασίας της σιδηροδρομικής γραμμής που διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία της.
news247