Η επιστρεπτέα προκαταβολή βοήθησε τις μικρότερες επιχειρήσεις οι οποίες δεν είχαν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό να απορροφήσουν ένα μέρος των απωλειών τους.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών από το σύνολο των 605.503 ΑΦΜ προς βεβαίωση του επιστρεπτέου μέρους της επιστρεπτέας προκαταβολής, θα πραγματοποιηθεί η βεβαίωση για 559.753 ΑΦΜ, ενώ 2.406 ΑΦΜ απαλλάσσονται από την υποχρέωση επιστροφής του επιστρεπτέου ποσού ως πυρόπληκτοι.
Όσοι ενισχύθηκαν την περίοδο της πανδημίας με τις κρατικές ενισχύσεις θα πρέπει να αποφασίσουν εάν θα εξοφλήσουν εφάπαξ την οφειλή, η οποία είναι ήδη μειωμένη έως και ποσοστό 50%, προκειμένου να επωφεληθούν από την πρόσθετη έκπτωση φόρου 15% ή θα επιλέξουν την αποπληρωμή σε 96 ισόποσες άτοκες δόσεις.
Η συγκεκριμένη υποχρέωση, έρχεται σε μια περίοδο όπου τα λειτουργικά έξοδα των επιχειρήσεων είναι ιδιαίτερα αυξημένα εξαιτίας των κάτωθι:
Η έναρξη της αποπληρωμής συμπίπτει χρονικά με την καταβολή των πρώτων δόσεων του Φόρου Εισοδήματος, του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) μηνός Ιουνίου (για τις επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία) και Β’ τριμήνου για τις επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία και τον νέο Ενιαίο Φόρο Ακίνητης Ιδιοκτησίας (ΕΝΦΙΑ)
Οι λογαριασμοί ενέργειας είναι αρκετά υψηλοί και οι επιδοτήσεις εκ μέρους της Πολιτείας δεν είναι ικανές να απορροφήσουν το μεγαλύτερο μέρος του αυξημένου ενεργειακού κόστους
Τα επιτόκια έχουν αυξηθεί, γεγονός το οποίο αυξάνει το κόστος δανεισμού και άρα το πρόσθετο χρηματοοικονομικό κόστος των επιχειρήσεων
Όλα οι ανωτέρω παράγοντες επιβαρύνουν περαιτέρω την ρευστότητα των επιχειρήσεων μέσα στο οικονομικό περιβάλλον μετά την πανδημία, όπου η κατανάλωση δεν έχειεπανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα (με εξαίρεση τον κλάδο του Τουρισμού) και το διαθέσιμο εισόδημα του καταναλωτή έχει συμπιεστεί με συνέπεια την μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, οι πρόσθετες επιβαρύνσεις είναι πιθανόν να δημιουργήσουν ένα νέο κύμα ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο. Με βάση αυτά τα δεδομένα και αξιολογώντας ότι τα έσοδα του Κράτους από την είσπραξη των έμμεσων φόρων (ΦΠΑ, Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης) είναι ιδιαίτερα αυξημένα και πάνω από τα προϋπολογισθέντα και προσδοκώντας την φορολόγηση των «ουρανοκατέβατων κερδών» των εταιρειών ενέργειας, θα μπορούσε να παρασχεθεί επιπρόσθετη περίοδος χάριτος για την έναρξη της αποπληρωμής των δόσεων (6, 9 ή 12 μήνες), ανάλογα με την δραστηριότητα και τον κλάδο των επιχειρήσεων (εποχικές, εταιρείες που εισπράττουν έσοδα τους καλοκαιρινούς μήνες και μπορούν να εξοφλήσουν τώραvsεταιρείες που έχουν έσοδα τους χειμερινούς μήνες και θα μπορέσουν να εξοφλήσουν αργότερα).
Επιπρόσθετα για τις επιχειρήσεις οι οποίες αυτήν την στιγμή έχουν την ρευστότητα και επιθυμούν να εξοφλήσουν (πχ επιχειρήσεις τουρισμού οι οποίες εισπράττουν το καλοκαίρι), ειδικά από ένα συγκεκριμένο υψηλό ποσό και πάνω, να χορηγηθεί επιπλέον έκπτωση.
Ο εξατομικευμένος προσδιορισμός του ποσού που πρέπει να επιστραφεί από τις επιχειρήσεις, με βάση την πορεία των οικονομικών τους μεγεθών, πέραν του γεγονότος ότι έχει μεγάλο διαχειριστικό κόστος παρακολούθησης εκ μέρους της ΑΑΔΕ, ενέχει και τον κίνδυνο προσπάθειας απόκρυψης εσόδων, επομένως δεν είναι εφικτό.
Η επιστρεπτέα προκαταβολή βοήθησε μεγάλη μερίδα των επιχειρήσεων, σε πολλές περιπτώσεις όμως, επειδή το κριτήριο της αξιολόγησης ήταν μόνο η μείωση του κύκλου εργασιών, δεν έλαβαν την ενίσχυση όσοι ήταν πραγματικάδικαιούχοι, αλλά και αρκετές επιχειρήσεις οι οποίες είχαν εξ’ ορισμού πολύ χαμηλό τζίρο, η αποτύπωση του οποίου μπορεί να προέρχεται από την κάμψη της δραστηριότητας, αλλά και από άλλες αιτίες που ξεφεύγουν της παρούσας ανάλυσης.