– Από την πανδημία και μετά κυριάρχησαν οι διαδικτυακές αγορές και μεσουράνησαν οι πολυεθνικές. Αλλά οι καταναλωτές δείχνουν να το ξανασκέφτονται…
του Αχιλλέα Ροδίτη –
Όλα γυρίζουν στη «βάση» τους τελικά, παρότι η πρόοδος φέρνει πάντα καινούργια δεδομένα και νέες συνήθειες στη ζωή, στην καθημερινότητα και στις συναλλαγές μας.
Και είναι κάτι που βρίσκει πλήρη εφαρμογή στο θέμα της επιλογής για ψώνια από το μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών. Διότι εκεί που τα στοιχεία από την πανδημία και μετά, έδειχναν αδιαμφισβήτητη υπεροχή των διαδικτυακών αγορών, τώρα όλα δείχνουν πως οι καταναλωτές ξαναγυρίζουν στα φυσικά καταστήματα. Και μάλιστα, σε όσο το δυνατόν πιο «οικογενειακού» τύπου επιχειρήσεις. Κι είναι σαφείς και συγκεκριμένοι οι λόγοι που τους «οδηγούν» ξανά εκεί…
Όλα τα παραπάνω αποτελούν ένα ενθαρρυντικό νέο για τους επαγγελματίες του λιανεμπορίου, ιδίως σε μια περίοδο που διαπίστωναν πως χανόταν μεγάλο μέρος του πελατολογίου τους εξαιτίας της καθιέρωσης των αγορών μέσω του ίντερνετ αλλά και της κυριαρχικής παρουσίας καταστημάτων μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών.
Η ΕΡΕΥΝΑ
Η τελευταία έκδοση της τακτικής παγκόσμιας έρευνας της ΕΥ Future Consumer Index (FCI), στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 23.000 καταναλωτές σε 30 χώρες, έδειξε ότι σε ποσοστό 32% οι καταναλωτών παγκοσμίως εξακολουθούν να επιθυμούν «προσωποποιημένη εξυπηρέτηση» την οποία μπορούν να προσφέρουν μόνο οι αγορές σε φυσικό κατάστημα.
Βάσει της ίδιας έρευνας, οι καταναλωτές επιστρέφουν στα φυσικά εμπορικά μαγαζιά προκειμένου να καλύψουν ανάγκες που η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) και η τεχνολογία, δεν μπορούν να ικανοποιήσουν. Ειδικότερα, το 57% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα θέλουν να δουν, να αγγίξουν και να αισθανθούν τα προϊόντα πριν τα αγοράσουν. Το 68% αναζητά συμβουλές από ειδικούς, ειδικά για αγορές μεγάλης αξίας, ώστε να διασφαλίσουν ότι σωστή επιλογή.
Επίσης, η έρευνα έδειξε ότι ενώ το 68% των καταναλωτών δέχονται με ευχαρίστηση και εμπιστεύονται εξατομικευμένες από την AI ενημερώσεις για προσφορές και προωθητικές ενέργειες, εν τούτοις το 49% δεν είναι ικανοποιημένοι από τα «έξυπνα» chatbots αφού δεν απαντούν αποτελεσματικά και πειστικά στα ερωτήματά τους. Κι ένα ποσοστό του 33% ανησυχούν ότι οι συστάσεις που δημιουργούνται από την AI δείχνουν προκατάληψη προς συγκεκριμένα προϊόντα ή μάρκες.
ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΣΧΕΣΗ
Οι δε οικονομικές δυσκολίες, συν τοις άλλοις, αυξάνουν την ανάγκη των καταναλωτών να υπάρχει διαπροσωπική σχέση με τον πωλητή. Δηλαδή, παρατηρείται τάση «επιστροφής» στις παλιότερες συνήθειες, τότε που ο πελάτης προτιμούσε να αγοράζει από τον «τάδε» ή «δείνα» έμπορο, που τον γνώριζε και τον εμπιστευόταν, παρά από μια απρόσωπη επιχείρηση. Ακριβώς διότι στην πρώτη περίπτωση, αφενός μπορούσε να ζητήσει διευκολύνσεις αλλά κυρίως επειδή υπήρχε πλήρη εμπιστοσύνη για την αξία και ποιότητα του προϊόντος, αφού, αν αυτή δεν επαληθευόταν ο πωλητής θα είναι έκθετος. Ενώ σε μια απρόσωπη επιχείρηση, αυτό δεν υφίσταται.
ΠΟΛΙΤΕΙΑ (ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ)