του Αχιλλέα Ροδίτη | Πολιτεία
Το λιμάνι της Πάτρας έχει καθοδική τάση τα τελευταία χρόνια όσον αφορά την κίνηση σε επιβάτες αλλά και μεταφορά εμπορευμάτων.
Τα στοιχεία σε βάθος χρόνου αποδεικνύουν του λόγου το αληθές και το «στοίχημα» για τη νέα διοίκηση του ΟΛΠΑ είναι μεγάλο και σύμφωνα με πληροφορίες ο νέος πρόεδρος Παναγιώτης Αναστασόπουλος δείχνει αποφασισμένος να προβεί σε «χειρουργικές» και στοχευμένες ενέργειες προκειμένου να αντιστρέψει την κατάσταση.
Διότι το ερώτημα που τίθεται είναι…: «τι θα το κάνουμε αυτό το λιμάνι στα επόμενα 10, 20… 40, 50 χρόνια;». Ποια, δηλαδή, «ταυτότητα» θα πρέπει να του δώσουμε ώστε να συνεχίσει να έχει ζωτικό, άρα και κυρίαρχο ρόλο, στη λειτουργία του;
Όλα αυτά, φυσικά, με δεδομένο ότι η φθίνουσα πορεία των αριθμών που αφορούν σε μετακινήσεις επιβατών και εμπορευμάτων συνεχίζεται ασταμάτητα, ελέω του λιμανιού της Ηγουμενίτσας που δείχνει να είναι πιο ελκυστικό λόγω της Εγνατίας Οδού και της Ιόνιας Οδού, που διευκολύνουν σε χρόνο και σε κόστος την μετάβαση για μετακινούμενος αλλά και εμπορεύματα.
ΑΛΛΟ ΠΑΛΙΑ, ΑΛΛΟ ΤΩΡΑ…
Διότι όσο υπήρχε δύσκολη πρόσβαση στην Ηγουμενίτσα, η Πάτρα ήταν διέξοδος. Τώρα όμως φαντάζει πρόσθετα επιβαρυντικό πέρασμα που σου «τρώει» χρόνο και χρήμα. Για παράδειγμα, αν έρχεσαι από την Ιταλία και κινείσαι προς Πάτρα, μπορείς να αποβιβαστείς στην Ηγουμενίτσα και τρεις ωρίτσες με το ΙΧ σου να είσαι στο σπίτι σου! Δε χρειάζεται να παραμείνεις στο καράβι για άλλες έξι ή επτά ώρες… ξοδεύοντας κι όσα θα ξοδέψεις εντός του πλοίου (φαγητό, καφές κ.λπ.).
Το ίδιο όμως ισχύει και αντιστρόφως. Αν φεύγεις για Ιταλίας, πάλι σε συμφέρει. Και από χρόνο, αλλά και από χρήμα. Αφού θα φθάσεις γρήγορα στην Ηγουμενίτσα, λιγότερες ώρες θα μείνεις στο πλοίο μέχρι να φθάσεις στην Ιταλία, λιγότερα θα ξοδέψεις. Και φυσικά, θα πληρώσεις και φθηνότερα ναύλα!
ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ
;
Άραγε, αν αυτό βολεύει εσένα, σαν επιβάτη, δεν βολεύει τις μεταφορικές εταιρείες που μετακινούν εμπορεύματα και προϊόντα, ενίοτε και ευπαθή προϊόντα, από ή προς Ιταλία και υπόλοιπη Ευρώπη; Προφανώς, ΝΑΙ!
«Αν από την Αθήνα ξεκινά το φορτηγό και φθάνει στην Ηγουμενίτσα σε λίγες ώρες και παραμένει λιγότερο σε φάση εν πλω, πληρώνει και φθηνότερο εισιτήριο, γιατί να μην προτιμήσει την Ηγουμενίτσα και να έρθει μέσω Πάτρας;» αναρωτιέται ένας από τους εμπειρότατους Ναυτιλιακούς πράκτορες της Πάτρας, χρόνια στην ναυτιλιακή «πιάτσα». Και μάλλον έχει δίκιο, αν κρίνουμε από τα στοιχεία που δημοσιεύουμε παρακάτω.
Και οι ναυτιλιακές εταιρείες, όμως, «βλέπουν» την όλη εξέλιξη, διαπιστώνοντας ότι η γραμμή Ηγουμενίτσα – Ιταλία τους προσφέρει δυνατότητα να ‘χουν 2-3 «καραβιές» τη μέρα. Ενώ η Πάτρα «ροκανίζει» χρόνο.
Άρα, το λιμάνι της Πάτρας πρέπει να αναζητήσει μια σύγχρονη πορεία παροχής υπηρεσιών που να το κάνει να διαφέρει. Ειδάλλως, όπως υποστηρίζουν, άνθρωποι που ξέρουν, η Πάτρα θα μείνει στο περιθώριο…!
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ
Κάποιες εναλλακτικές που όμως δεν απέδωσαν (ως τα τώρα τουλάχιστον) είναι:
- Η έλευση Φυσικού Αερίου
Σε αυτήν την περίπτωση, πλοία LNG θα κατέφθαναν στο λιμάνι για να αποθέσουν Φυσικό Αέριο. Κάτι που όμως δεν συμβαίνει λόγω των γνωστών αντιδράσεων από τον Δήμο, με την επίκληση στους κινδύνους που συμπεριλαμβάνει κάτι τέτοιο.
- Το τρένο
Η έλευση του τρένου ως το λιμάνι, θα μπορούσε να αποτελεί «λύση» για μετακίνηση εμπορευμάτων και μάλιστα απευθείας από το λιμάνι του Πειραιά. Το οποίο είναι σε έναν βαθμό «κορεσμένο» κατά συνέπεια η Πάτρα θα μπορούσε να λειτουργεί συμπληρωματικά ή ακόμα και αυτόνομα στο πλαίσιο προϊόντων που μεταφέρονται από και προς την Ευρώπη.
Μικρή αλλά σταθερή η μείωση κίνησης
Η φθίνουσα πορεία στην κίνηση του λιμανιού της Πάτρας, που περιγράφουμε πιο πάνω, αποδεικνύεται από αριθμούς με τους οποίους συγκρίνουμε το πόσοι επιβάτες, αλλά και πόσα φορτηγά, πέρασαν και περνούν σε κάποια συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα, φέτος, πέρυσι, αλλά και το 2019.
ΟΙ «ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ»…
ΔΕΝ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ
Φυσικά σε ορισμένους αριθμούς μπορεί να συμβαίνει το αντίθετο, για παράδειγμα, να είχαμε περισσότερα τρέιλερ το 2023 απ’ ότι το 2019. Αλλά αυτό δεν αλλοιώνει την γενική εικόνα πτωτικής κίνησης που όχι μόνο φαίνεται στο σύνολο των αριθμών αλλά επιβεβαιώνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, από όλα τα υπόλοιπα στοιχεία που έχουν να κάνουν με τους ίδιους αριθμούς σε βάθος πενταετίας! Σημειωτέον ότι τα ίδια στοιχεία για προγενέστερα έτη ήταν κάθε χρόνο αυξανόμενα! Μέχρι το 2019!
Ιδού λοιπόν τα στοιχεία:
Τον Σεπτέμβριο του 2023 σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022 και τον Σεπτέμβριο του 2019 είχαμε τα εξής:
- ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2019
ΑΠΟΠΛΟΥΣ:
33.087 επιβάτες, 5.045 φορτηγά, 3.659 τρέιλερ, 8.804 συρόμενα
ΚΑΤΑΠΛΟΥΣ:
22.607 επιβάτες, 5.443 φορτηγά, 3.002 τρέιλερ, 9.445 συρόμενα
- ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022
ΑΠΟΠΛΟΥΣ:
29.657 επιβάτες, 3.988 φορτηγά, 5.427 τρέιλερ, 9.000 συρόμενα
ΚΑΤΑΠΛΟΥΣ:
18.612 επιβάτες, 4.251 φορτηγά, 5.190 τρέιλερ, 9.441 συρόμενα
- ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2023
ΑΠΟΠΛΟΥΣ:
23.840 επιβάτες, 3.388 φορτηγά, 5.020 τρέιλερ, 8.476 συρόμενα
ΚΑΤΑΠΛΟΥΣ:
15.660 επιβάτες, 3.451 φορτηγά, 519 τρέιλερ, 8.642 συρόμενα
- ΜΑΡΤΙΟΣ 2023
Τον Μάρτιο του 2023 είχαμε τα εξής νούμερα:
ΑΠΟΠΛΟΥΣ:
13.000 επιβάτες, 3.941 φορτηγά, 6.000 τρέιλερ, 10.283 συρόμενα
ΚΑΤΑΠΛΟΥΣ:
14.216 επιβάτες, 4.279 φορτηγά, 6.333 τρέιλερ, 10.612 συρόμενα
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
Αν το δούμε σε επίπεδο ποσοστών, οι μειώσεις στον μήνα Σεπτέμβριο μεταξύ 2023 και 2022 είναι της τάξης:
20% για τους επιβάτες, 15,5% για φορτηγά, 4,49% για τρέιλερ, 10% για συρόμενα, όσον αφορά τον απόπλου. Και 15,86% για επιβάτες, 18,72% για φορτηγά και 8,46% για συρόμενα, όσον αφορά τον κατάπλου.
Τα παραπάνω στοιχεία ειδικά για εκείνους που ξέρουν, όπως, επί παραδείγματι, πράκτορες και εκτελωνιστές που έχουν ζήσει τις δεκαετίες του ’00 και παλιότερα του ’90, αποτελούν ένα τρανταχτό δείγμα που καταδεικνύει την καμπή που έχει καταγραφεί σε επίπεδο μεταφορών ανθρώπων και προϊόντων μέσω του τρίτου λιμανιού της χώρας.