ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο: «Ενσωμάτωση α) της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2162 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 σχετικά με την έκδοση καλυμμένων ομολόγων και τη δημόσια εποπτεία καλυμμένων ομολόγων και την τροποποίηση των Οδηγιών 2009/65/ΕΚ και 2014/59/ΕΕ, β) της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1153 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση κανόνων με σκοπό τη διευκόλυνση της χρήσης χρηματοοικονομικών και άλλων πληροφοριών για την πρόληψη, την ανίχνευση, τη διερεύνηση ή τη δίωξη ορισμένων ποινικών αδικημάτων και την κατάργηση της Απόφασης 2000/642/ΔΕΥ του Συμβουλίου, γ) της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2034 σχετικά με την προληπτική εποπτεία επιχειρήσεων επενδύσεων, την τροποποίηση των Οδηγιών 2002/87/ΕΚ, 2009/65/ΕΚ, 2011/61/ΕΕ, 2013/36/ΕΕ, 2014/59/ΕΕ και 2014/65/ΕΕ και την προσαρμογή στον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/2033 σχετικά με τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας επιχειρήσεων επενδύσεων και την τροποποίηση των Kανονισμών (ΕΕ) 1093/2010, (ΕΕ) 575/2013, (ΕΕ) 600/2014 και (ΕΕ) 806/2014, δ) του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2177 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων, ε) της Oδηγίας (ΕΕ) 2020/1504 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων και την προσαρμογή στον Κανονισμό (ΕΕ) 2020/1503 σχετικά με τους Ευρωπαίους παρόχους υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης για επιχειρήσεις, στ) της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1160 για την τροποποίηση των Οδηγιών 2009/65/ΕΚ και 2011/61/ΕΕ όσον αφορά τη διασυνοριακή διανομή οργανισμών συλλογικών επενδύσεων, ζ) της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/338 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Φεβρουαρίου 2021 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ όσον αφορά τις απαιτήσεις παροχής πληροφοριών, την παρακολούθηση των προϊόντων και τα όρια θέσης, και των Οδηγιών 2013/36/ΕΕ και (ΕΕ) 2019/878 όσον αφορά την εφαρμογή τους στις εταιρείες επενδύσεων, με σκοπό τη διευκόλυνση της ανάκαμψης από την κρίση της COVID-19, και συναφείς διατάξεις»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Η αγορά ενέργειας στην Ελλάδα είναι δομημένη ως καρτέλ, ολιγοπώλιο. Τέσσερις μεγάλοι παραγωγοί και η ιδιωτικοποιημένη ΔΕΗ καθορίζουν τις τιμές μέσω του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, που θεσμοθετήθηκε το 2018 με τον Ν.4512/2018. Η ίδρυση του Χρηματιστηρίου Ενέργειας αποτέλεσε ορόσημο για την πλήρη εμπορευματοποίηση της ηλεκτρικής ενέργειας, ολοκληρώνοντας την διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ρεύματος, που είχε ξεκινήσει ήδη από το 1999 με τον Ν.2773/1999.
Ενώ λοιπόν οι θιασώτες της «απελευθέρωσης» της αγοράς ενέργειας μιλούσαν για μείωση των τιμών που θα έρθει λόγω ανταγωνισμού, η πραγματικότητα ήταν και είναι αμείλικτη για τους καταναλωτές, αλλά εξαιρετικά επικερδής για το καρτέλ. Τους τελευταίους μήνες η αύξηση αυτή έχει λάβει δραματικές διαστάσεις, με συνέπειες τραγικές για τη συντριπτική πλειοψηφία των συμπολιτών μας. Εδώ και αρκετούς μήνες, διανύουμε μια περίοδο κατά την οποία οι χρεώσεις στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος γονατίζουν την πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας, με δραματικές συνέπειες τόσο στα νοικοκυριά όσο και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σημειώνουμε ότι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο τρέχοντος έτους – πριν την εισβολή Πούτιν στην Ουκρανία, η Ελλάδα αναδείχθηκε αντιστοίχως δευτεραθλήτρια και πρωταθλήτρια, με το ακριβότερο ηλεκτρικό ρεύμα στην Ευρώπη.
Οι πολεμικές επιχειρήσεις στην Ουκρανία έφεραν ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις στα τιμολόγια εξαιτίας της ανόδου της τιμής του φυσικού αερίου, σύμφωνα με την οποία – κατά τα εφαρμοζόμενα πρότυπα της Οριακής Τιμολόγησης – καθορίζεται στο Χρηματιστήριο Ενέργειας η τιμή της χονδρικής.
Αποτέλεσμα είναι νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μην είναι σε θέση να καλύψουν το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας και να έρχονται αντιμέτωποι με την διακοπή της σύνδεσης. Επαναλαμβάνουμε, η ηλεκτρική ενέργεια αποτελεί βασικό, ανελαστικό αγαθό, απαραίτητο όχι μόνο για μια αξιοπρεπή ζωή αλλά και για την ίδια την επιβίωση. Καμία διακοπή ρεύματος, τουλάχιστον ως το τέλος Ιουνίου και ανάλογα με τις διεθνείς εξελίξεις, στα νοικοκυριά με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το ρεύμα πρέπει να ξαναγίνει δημόσιο αγαθό κοινής ωφέλειας και όχι ιδιωτικό εμπόρευμα στα χέρια της Ολιγαρχίας.
Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ
ΑΡΘΡΟ …
«1. «Αναστέλλεται η συμβατική ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο προβλεπόμενη δυνατότητα των παρόχωνγια τη διακοπή συνδέσεων ηλεκτρικής ενέργειας, εξαιτίας οφειλών του καταναλωτών, και απαγορεύεται κάθε αντίστοιχη ενέργεια διακοπής, ως προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις που πληρούν τα ακόλουθα κριτήρια:
Α. Μονοπρόσωπα και Πολυπρόσωπα Νοικοκυριά
– Μονοπρόσωπο νοικοκυριό με ετήσιο εισόδημα έως 20.000 ευρώ.
– Πολυπρόσωπο νοικοκυριό αποτελούμενο από δύο ενήλικα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με ένα ανήλικο μέλος, με ετήσιο εισόδημα έως 35.000 ευρώ. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 10.000 ευρώ για κάθε μέλος.
Β. Επιχειρήσεις
– Επιχειρήσεις με έως 10 εργαζόμενους και ετήσιο κύκλο εργασιών έως 400.000 ευρώ.
2. Η παρούσα ρύθμιση ισχύει έως την 30η Ιουνίου 2022, η δε ισχύς της μπορεί να παρατείνεται περαιτέρω με ειδικές επί τούτου αποφάσεις του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων».
Αθήνα, 6 Απριλίου 2022
Οι προτείνοντες Βουλευτές
Γιάνης Βαρουφάκης
Μαρία Απατζίδη
Κρίτων Αρσένης
Κλέων Γρηγοριάδης
Γιώργος Λογιάδης
Φωτεινή Μπακαδήμα
Σοφία Σακοράφα