Ο Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος της Π.Ε. Αχαΐας, με το Συνδυασμό «Μπροστά για Όλους», Κώστας Ζησιμόπουλος αναλύει βασικούς άξονες της πολιτικής της Περιφέρειας για την Παιδεία και την ανακούφιση εκατοντάδων οικογενειών στην περιοχή μας με την ειδική εκπαίδευση για τα παιδιά που βρίσκονται στο Φάσμα του Αυτισμού.
Μια νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε με το χτύπημα του πρώτου κουδουνιού και χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες. Μια στιγμή σημαντική, τόσο για τα μικρά πρωτάκια, όσο και για τους μαθητές, οι οποίοι αλλάζουν βαθμίδα εκπαίδευσης. Πολύ περισσότερο σημαντική για τους μαθητές της Γ΄ τάξεως του Λυκείου καθώς αποτελεί την αφετηρία μιας σχολικής χρονιάς η τελική κατάληξη της οποίας θα είναι οι Πανελλήνιες εξετάσεις.
«Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε με καλούς οιωνούς, καθώς, βάσει των ανακοινώσεων του Υπουργείου Παιδείας, δεν υπάρχουν κενά σε θέσεις δασκάλων και καθηγητών, ούτε προβλήματα στη διανομή των σχολικών συγγραμμάτων τα οποία εγκαίρως έχουν διανεμηθεί στις σχολικές μονάδες.
Ωστόσο, δεν ξεκινούν όλοι οι μαθητές από την ίδια αφετηρία. Πρόβλημα αναμένεται να υπάρξει με τις τοποθετήσεις Δασκάλων και Καθηγητών ειδικής αγωγής – παράλληλης στήριξης σε σχολεία όπου υπάρχουν μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες ή μαθητές οι οποίοι βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού» επισημαίνει ο δρ. Κωνσταντίνος Ζησιμόπουλος, Ειδικός Παθολόγος και Ερευνητής Πανεπιστημίου Πατρών και υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος Αχαΐας με το Συνδυασμό «Μπροστά για Όλους»
Όπως εξηγεί, «ενώ τα προηγούμενα χρόνια, έστω και με καθυστερήσεις, οι θέσεις καλύπτονταν σε πολύ μεγάλο βαθμό, τη φετινή χρονιά προβλέπεται να υπάρξει δυσλειτουργία από τη μη κάλυψη των θέσεων. Έτσι, αρκετοί μαθητές κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς την απαραίτητη παράλληλη στήριξη εντός της σχολικής αίθουσας με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μαθητές διαφόρων ταχυτήτων και οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες να στερούνται του δικαιώματος των ίσων ευκαιριών».
Το πρόβλημα με τις ανάγκες σε εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης φαντάζει μικρό, ένα άλλο μείζον πρόβλημα λαμβάνει μεγαλύτερες διαστάσεις, το ζήτημα με τα παιδιά που είναι στο φάσμα αυτισμού και φοιτούν σε ειδικά σχολεία.
«Από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 οπότε και καθιερώθηκε στο επιστημονικό στερέωμα η έννοια του αυτισμού, έχουν πραγματοποιηθεί βήματα υποστήριξης των ανθρώπων που ανήκουν στο φάσμα, ωστόσο τα βήματα αυτά είναι μικρά σε εύρος και αριθμό. Βήματα τα οποία δεν επαρκούν για την αξιοπρεπή υποστήριξη ενός προβλήματος οι διαστάσεις των οποίων είναι σημαντικά μεγαλύτερες από αυτές που έχουμε συνειδητοποιήσει» αναφέρει και συνεχίζει:
«Παιδοψυχίατροι, παιδοψυχολόγοι, εργοθεραπευτές και άλλες εμπλεκόμενες ειδικότητες δίνουν καθημερινή μάχη προκειμένου να υποστηρίξουν τον διαρκή αγώνα που δίνουν οι πάσχοντες, αλλά και οι οικογένειές τους. Πολλές φορές μάλιστα οι οικογένειες και οι πάσχοντες δεν έχουν αρωγό την επίσημη Πολιτεία και τους φορείς της».
Ειδικότερα όπως εξηγεί, «στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχουν δρομολογηθεί αξιόλογες προσπάθειες ενίσχυσης της ευαίσθητης αυτής κοινωνικής ομάδας. Ήδη στο Μεσολόγγι λειτουργεί – με όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει – δομή που υποστηρίζει παιδιά με αυτισμό από κάθε γωνιά της Περιφέρειας. Στην Πάτρα εδώ και κάποια χρόνια έχουν ξεκινήσει προσπάθειες δημιουργίας ειδικών σχολείων και δομών που θα παρέχουν υπηρεσίες και υποστήριξη σε παιδιά με αυτισμό και τις οικογένειές τους. Άλλες από τις προσπάθειες αυτές προχωρούν, αλλά με αργό βηματισμό, ενώ άλλες δεν έχουν τύχει της προσοχής και της υποστήριξης από την Πολιτεία».
Το πρόβλημα δεν είναι μικρό. Ο αριθμός των γνωστών και καταγεγραμμένων περιπτώσεων στην περιοχή μας ξεπερνά τις 250. Και ενδεχομένως ο αριθμός των μη καταγεγραμμένων περιπτώσεων να είναι πολλαπλάσιος. «250 άνθρωποι που βρίσκονται στο φάσμα, αλλά και οι οικογένειές τους, αντιμετωπίζουν πολυδιάστατα και δυσεπίλυτα προβλήματα. Οι δομές δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί, αλλά όποτε και εάν ολοκληρωθούν, πολύ πιθανόν να μην μπορούν να καλύψουν επαρκώς τις διογκωμένες ανάγκες» αναφέρει.
Η Περιφέρεια
Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης, έχει δείξει προσωπικό ενδιαφέρον τα χρόνια που προηγήθηκαν για το ζήτημα αυτό και έχουν τεθεί οι βάσεις ώστε ο Β’ βαθμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε συνεργασία με τους Δήμους να σταθούν στο πλευρό των οικογενειών αυτών.
«Πεδίο δόξης λαμπρό για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας που κάνει πράξη το σύνθημα ‘Μπροστά για Όλους’. Με δράσεις και διεκδικητική προσέγγιση η ΠΔΕ καλείται για άλλη μια φορά – όπως άλλωστε έχει πράξει πολλές φορές μέχρι τώρα – να είναι πρωτοπόρος και εμπράκτως να υποστηρίξει τα δικαιώματα της ομάδας αυτής με τρόπους απλούς» αναφέρει, επισημαίνοντας επιγραμματικά τους βασικούς άξονες της παρέμβασης της Π.Δ.Ε. που είναι:
-Ενίσχυση και υποστήριξη του θεσμού της παράλληλης στήριξης με συμβολή στην κάλυψη των κενών θέσεων
-Ενίσχυση των δομών της Περιφέρειας ώστε να μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες του συνόλου των ωφελουμένων
-Στήριξη για την ολοκλήρωση των προσπαθειών που βρίσκονται σε εξέλιξη, ώστε το ταχύτερο δυνατό να υπάρξει το ποθούμενο κοινωνικό αποτύπωμα
-Υποστήριξη των κτηριακών αναγκών, αλλά και τις απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής.
-Ενημερωτική εκστρατεία και υποστήριξη δράσεων σχετικών με τις μαθησιακές δυσκολίες, τις αναπτυξιακές διαταραχές, αλλά και του φάσματος του αυτισμού.
«Σε μια κοινωνία που οραματιζόμαστε και διεκδικούμε το καλύτερο, οι ίσες ευκαιρίες δεν θα πρέπει να είναι ζητούμενο, αλλά κατάκτηση. Και μόνο έτσι θα έχουμε την ικανοποίηση ότι πράττουμε και πάμε ‘Μπροστά για Όλους’ Με ενσυναίσθηση και αποφασιστικότητα» καταλήγει ο κ. Ζησιμόπουλος που εύχεται καλή σχολική χρονιά «με αγώνα για ένα καλύτερο αύριο και ίσες ευκαιρίες».