Παρά τις προσπάθειες της Μητσοτάκης Α.Ε. να συγκαλύψει το έγκλημα, το πόρισμα για τα Τέμπη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, την οποία όρισε η ίδια η Κυβέρνηση παρακάμπτοντας τη Βουλή, δεν καταφέρνει να κρύψει την ενοχή της καταστροφικής πολιτικής που ακολούθησαν όλα τα μνημονιακά κόμματα για τους σιδηρόδρομους της χώρας.
Γι’ αυτό εμείς επιμένουμε ότι το πραγματικό πόρισμα έχει βγει πολύ πριν το έγκλημα των Τεμπών, από τους ίδιους τους εργαζόμενους που προειδοποιούσαν με καταγγελίες, εξώδικα, απεργίες και παραιτήσεις ότι αν δεν υπάρξουν μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και των υποδομών, θα θρηνήσουμε θύματα. Αυτές τις προσπάθειες να κρούσουν τον κώδωνα του κινδύνου ανέδειξε κατ’ επανάληψη και το ΜέΡΑ25 δια στόματος των βουλευτών του Κρίτωνα Αρσένη και Κλέωνα Γρηγοριάδη, αρκετούς μήνες πριν το τραγικό δυστύχημα, χωρίς όμως να ευαισθητοποιηθεί η Κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη.
Μόνη λύση για τους σιδηρόδρομους δεν είναι η διαχείριση ενός αποδεδειγμένα δολοφονικού συστήματος, αλλά η κατάργηση του. Η επανεθνικοποίηση του ΟΣΕ ως ενιαίου, κοινωνικοποιημένου φορέα μεταφοράς και υποδομών, ενισχυμένου με τουλάχιστον 270 νέες προσλήψεις όπως απαιτούν για χρόνια οι εργαζόμενοι, και με σχέδιο ανάπτυξης του σιδηροδρόμου με κοινωνικό έλεγχο της λειτουργίας του στη βάση των ΔΙΑΣΚΕΠ. Φυσικά, αυτό προυποθέτει την ρήξη: μόνο έτσι μπορούν όλα να είναι αλλιώς.
Συγκεκριμένα, στο Πόρισμα συνομολογείται και καθίσταται πλέον αδιαμφισβήτητο ότι έλειπε, εν γνώσει των κυβερνώντων και των αρμοδίων, οποιοδήποτε σύγχρονο σύστημα ασφαλείας θα μπορούσε να αποτρέψει τη μετωπική σύγκρουση αμαξοστοιχιών αφού, μεταξύ άλλων:
· ότι δεν λειτουργεί η ηλεκτρική πλευρική σηματοδότηση στο τμήμα Λάρισα – Θεσσαλονίκη (και άρα και Λάρισα – Ν. Πόροι), ούτε το σύστημα τηλεδιοίκησης,
· από την επισκόπηση του πίνακα τηλεχειρισμού αλλαγών διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν δυνατή η παρακολούθηση της πορείας του συρμού στο τμήμα ΕΑ2 μήκους 1200 μέτρων
· ότι δεν λειτουργούσε σύστημα ραδιοκάλυψης GSM-R που θα έδινε τη δυνατότητα μεταξύ των μηχανοδηγών να επικοινωνήσουν και να συνειδητοποιήσουν ότι κινούνται σε συγκρουσιακή τροχιά
· ότι δεν λειτουργούσε το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών ETCS του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας που θα έδειχνε ότι γραμμή καθόδου για τον εμπορικό συρμό 63503 δεν ήταν ελεύθερη και το φωτόσημα στην έξοδο από Ν. Πόρους προς Λάρισα θα ήταν κόκκινο.
Συνεπώς, αποδείχθηκε πλήρως αυτό που κατήγγειλαν και για το οποίο προειδοποιούσαν οι εργαζόμενοι: οι επιβάτες ήταν στο έλεος της τύχης, χωρίς η Hellenic Train αλλά και οι μνημονιακές Κυβερνήσεις να έχουν θέσει σε λειτουργία τα ελάχιστα συστήματα ασφαλείας.
Παράλληλα, το Πόρισμα αναδεικνύει το έλλειμμα συντονισμού και αποτελεσματικής λειτουργίας που προκύπτει από τη διαδικασία της διάσπασης και ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ, αλλά και την προφανή έλλειψη προσωπικού, που οδηγεί σε μη κάλυψη των αναγκών και σε εξάντληση του προσωπικού.
Μετά από όλα αυτά, είναι μονόδρομος να διερευνηθούν σε βάθος οι πολιτικές, αλλά και οι ποινικές ευθύνες των υπευθύνων και αρμοδίων για το προδιαγεγραμμένο αυτό έγκλημα, όσο ψηλά στην πολιτική ιεραρχία κι αν βρίσκονται.
Είναι, κυρίως όμως, επιτακτική η ανάγκη να ανατραπεί η εγκληματική ιδιωτικοποίηση και διάσπαση του ΟΣΕ και εν γένει των δημόσιων συγκοινωνιών, που εφάρμοσαν όλες οι μνημονιακές Κυβερνήσεις ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ και συνδέονται άρρηκτα με τα τρομακτικά ελλείμματα ασφαλείας και την παραμέληση βασικών κοινωνικών προτεραιοτήτων για να θησαυρίζουν ολιγαρχίες και πολυεθνικές, εις βάρος της χώρας και της κοινωνίας μας.
Αν νομίζουν ότι ξεχάσαμε το έγκλημα των Τεμπών, είναι γελασμένοι.