Οι κλοπές κάποιων μοντέλων της Hyundai και της Kia δεκαπλασιάστηκαν τα τελευταία τρία χρόνια. Ο λόγος; Μια σειρά αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν πώς ο καθένας μπορεί να κλέψει αυτά τα αυτοκίνητα.
Οι αιτήσεις στις ασφαλιστικές για αποζημιώσεις κλεμμένων Hyundai και Kia αυξήθηκαν κατά τουλάχιστον 1.000% μεταξύ του πρώτου εξαμήνου του 2020 και του πρώτου εξαμήνου του 2023 στις ΗΠΑ, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Highway Loss Data Institute.
Έως και τις αρχές του 2020, οι ιδιοκτήτες αυτών των αυτοκινήτων δεν είχαν ιδιαίτερο λόγο να ανησυχούν. Το πρώτο εξάμηνο του 2020, είχαν κλαπεί περίπου 1,6 ανά 1.000 ασφαλισμένα Hyundai και Kia, με τη συχνότητα των κλοπών να κινείται περίπου στα ίδια επίπεδα με τις άλλες μάρκες. Όμως, μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2023, ο ρυθμός είχε αυξηθεί σε 11,2 ανά 1.000 αυτοκίνητα. Αντίθετα, τα ποσοστά των κλοπών για όλες τις άλλες μάρκες αυτοκινήτων παρέμειναν περίπου τα ίδια.
Όπως εξηγεί το CNN, ορισμένα μοντέλα Hyundai και Kia που κατασκευάστηκαν μεταξύ του 2015 και του 2019 είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στις κλοπές. Λιγότερο ακριβές εκδόσεις, όπως τα Hyundai Santa Fe και Tucson και τα Kia Forte και Sportage που παίρνουν μπροστά με το κλειδί, έχουν περίπου διπλάσιες πιθανότητες να κλαπούν από άλλα οχήματα παρόμοιας ηλικίας.
Πολλά από αυτά τα οχήματα δεν διαθέτουν τεχνολογίες πρόληψης κλοπής, όπως ηλεκτρονικά immobilizer. Τα συστήματα αυτά χρησιμοποιούν ένα τσιπ στο αυτοκίνητο και άλλο ένα στο κλειδί, τα οποία επικοινωνούν μεταξύ τους για να επιβεβαιώσουν ότι το κλειδί είναι αυθεντικό και ανήκει πραγματικά σε αυτό το όχημα.
Έτσι, στα social media και ειδικά στο TikTok άρχισαν να διαδίδονται βίντεο που δείχνουν πώς ένα τέτοιο αυτοκίνητο μπορεί να κλαπεί, εάν κάποιος χρησιμοποιήσει την μεταλλική άκρη ενός καλωδίου USB για να το βάλει μπροστά.
Το πρόβλημα έγινε τόσο μεγάλο ώστε ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες σε κάποιες αγορές αρνούνταν να ασφαλίσουν αυτά τα παλαιότερα μοντέλα Hyundai και Kia.
Το 2023, η Hyundai και η Kia κατέληξαν σε συμβιβασμό με 9 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, που τις κατηγορούσαν ότι δεν έλαβαν αρκετά μέτρα για να κάνουν τα αυτοκίνητά τους ασφαλή. Οι εταιρείες συμφώνησαν να πληρώσουν 200 εκατ. δολάρια.