Η βρετανική Global Positioning Specialists (GPS) έδωσε στη δημοσιότητα τη λίστα της για τις 20 πιο επικίνδυνες χώρες του κόσμου στις οποίες μπορεί κάποιος να είναι οδηγός.
Η έρευνα έλαβε υπόψη τον αριθμό των θανάτων σε τροχαία περιστατικά, την ποιότητα των οδικών αρτηριών και τα εγκλήματα που αφορούν κλοπές αυτοκινήτων και μηχανών στις 60 πιο “εξαρτημένες” χώρες από οχήματα στον πλανήτη. Ανάμεσα σε αυτές είναι και η χώρα μας, η οποία “φιγουράρει” στην πέμπτη θέση της λίστας, ανάμεσα σε εκείνες που είναι λιγότερο ασφαλείς για οδήγηση. Θέση που καθόλου δεν μας τιμά.
Η χώρα μας είναι πολύ ψηλά στην εγκληματικότητα που συνδέεται με τα τροχοφόρα, καθώς καταγράφονται 227 κλοπές αυτοκινήτων ανά 100.000 κατοίκους. Στα τροχαία δυστυχήματα καταγράφεται ως 27η στον πλανήτη και στην ποιότητα των δρόμων είναι στην 26η θέση.
Πώς αλλάζει ο Κ.Ο.Κ. για να μην σκοτωνόμαστε στους δρόμους
Σύμφωνα πάντα με την έκθεση, στην πρώτη θέση είναι ο Λίβανος καθώς καταγράφει 22,6 θανάτους ανά 100.000 πληθυσμού, εξαιρετικά κακή ποιότητα δρόμου και 179 κλοπές ανά 100.000 πληθυσμού.
Στη δεύτερη θέση είναι η Ουρουγουάη που είναι πρώτη στις κλοπές οχημάτων.
Η Ταϊλάνδη είχε το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από τροχαία ατυχήματα, που ισοδυναμεί με 36,2 θανάτους ανά 100.000 πληθυσμού, καθιστώντας την την πιο επικίνδυνη χώρα για θανάτους από τροχαία ατυχήματα. Συνολικά ωστόσο από το μέσο όρο δεικτών, έρχεται στη 19η θέση.
Η Μολδαβία τοποθετήθηκε στην 1η θέση για τη χειρότερη ποιότητα δρόμων.
Τραγική εικόνα της Ελλάδας στα τροχαία εντός αστικού ιστού
Σημειώνεται πως η χώρα μας έχει ένα από υψηλότερα ποσοστά νεκρών (56%) σε τροχαία δυστυχήματα που συμβαίνουν σε κατοικημένες περιοχές στην ΕΕ, σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι στο 36%. Κύρια αιτία είναι οι υπερβάσεις ταχύτητας.
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία για το 2021 σε ολόκληρη την ΕΕ, το 52% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σημειώθηκε σε αγροτικές οδούς, έναντι 39 % στις αστικές περιοχές και 9 % σε αυτοκινητοδρόμους. Οι άνδρες ευθύνονταν για τρεις στους τέσσερις θανάτους από τροχαία ατυχήματα (78 %). Οι επιβαίνοντες σε αυτοκίνητα (οδηγοί και επιβάτες) αντιπροσώπευαν το 45% του συνόλου των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ οι πεζοί αντιπροσώπευαν το 18%, οι χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων (μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα) το 19% και οι ποδηλάτες το 9% του συνόλου των θανάτων.
Ωστόσο, στις αστικές περιοχές, το μοτίβο είναι πολύ διαφορετικό, καθώς οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου (πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων) αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 70 % των συνολικών θανάτων. Στις αστικές περιοχές, οι θάνατοι των χρηστών σημειώνονται ως επί το πλείστον σε ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται αυτοκίνητα και φορτηγά και, ως εκ τούτου, αναδεικνύουν την ανάγκη βελτίωσης της προστασίας των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.
Το 2018 η ΕΕ έθεσε ως στόχο τη μείωση κατά 50 % των θανάτων από τροχαία ατυχήματα —και, για πρώτη φορά, για μείωση και των σοβαρών τραυματισμών— έως το 2030. Αυτοί οι στόχοι καθορίστηκαν στο στρατηγικό σχέδιο δράσης για την οδική ασφάλεια και στο πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2021-2030 της Επιτροπής, στα οποία επίσης προβλέπονται σχέδια οδικής ασφάλειας που αποσκοπούν στην επίτευξη έως το 2050 του στόχου να μην σημειώνεται κανένας θάνατος από τροχαία ατυχήματα (“Όραμα μηδενικών απωλειών”).
Στις πρωτοβουλίες της ελληνικής κυβέρνησης για το 2024 είναι η ψήφιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που σύμφωνα με την ελληνική πλευρά και το αρμόδιο υπουργείο, “θα προστατεύει τους χρήστες του οδικού δικτύου, θα περιορίζει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα υποστηρίζει την μικρο-κινητικότητα”. Επίσης, διαρκές “στοίχημα” είναι η εθνική Πατρών-Πύργου όπου και καταγράφονται διαρκώς πολλαπλά τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα.