12.5 C
Aigio
Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου, 2024
spot_img

Όταν η Πάτρα έφερε το… πρώτο Τραμ στην Ελλάδα! – Και η μελέτη του 2009 για τραμ, που… ξεχάστηκε σε συρτάρια!

ρεπορτάζ: του Αχιλλέα Ροδίτη


Πριν λίγες ημέρες ήταν η επέτειος από τότε που η Πάτρα πρωτοπορούσε στον τομέα των μαζικών μετακινήσεων πολιτών, φέρνοντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το… Τραμ!
Και μάλιστα δεν είναι λίγοι οι δημοτικοί παράγοντες της πόλης που θυμίζουν ότι εκτός της πρωτοπορίας αυτής υπήρξε και μια νεότερη μελέτη για τραμ στην πόλη, το 2009, που όμως ξεχάστηκε στα συρτάρια!


Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ 2009 ΓΙΑ ΤΡΑΜ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
Η μελέτη ενός νέου τραμ στην Πάτρα, διήρκησε πάνω από έξι μήνες και παραδόθηκε στον Δήμο Πατρέων το 2009. Ανέλυε όλες τις κυκλοφοριακές ζώνες της πόλης και κατέγραφε τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα όλου του οδικού δικτύου κάνοντας λειτουργική ιεράρχηση.
Η κατάληξη ήταν ένα σχέδιο τριών διαφορετικών διαδρομών, με 340 συνολικές στάσεις και συνολικό μήκος 26,4 χιλιόμετρα:


Α. Κέντρο πόλης – Πανεπιστήμιο


Β. Διέλευση εντός ιστορικού κέντρου


Γ. Κέντρο πόλης – Κουκούλι – Νέο λιμάνι


Προβλεπόταν ακόμα και ο ανώτερος χρόνος μετάβασης απ’ τη μια άκρη στην άλλη, περίπου στα 60 λεπτά, με μέση εμπορική ταχύτητα κίνησης τα 26,2 χλμ την ώρα.
Επίσης, η πύκνωση δρομολογίων (ανά ώρα) για τις ώρες αιχμής. Παράλληλα προτεινόταν αναδιάρθρωση των αστικών λεωφορειακών γραμμών ώστε το «νέο Τραμ» και το «αστικό ΚΤΕΛ» να αλληλοσυμπληρώνονται και ο συνδυασμός τους να επίλυε σε μεγάλο βαθμό ή και καθολικά το πρόβλημα μετακινήσεων των πολιτών σε όλο το μήκος και πλάτος του Δήμου Πατρέων.
Λαμβάνονταν υπόψη ακόμα και σενάρια πιθανών αλλαγών και νέων κυκλοφοριακών αναγκών που θα προέκυπταν στα μετέπειτα χρόνια.
Προβλέπονταν, τέλος, όλα τα απαραίτητα οικονομικά στοιχεία που εξασφάλιζαν όχι μόνο την βιωσιμότητα ενός νέου τραμ αλλά και την κερδοφορία του. Απ’ τον αριθμό επιβατών (39.000 – 45.000 επιβάτες ημερησίως), μέχρι το κόστος διαδρομής και συντήρησης, αλλά και το ύψος των εσόδων ακόμα και από έμμεσες πηγές, όπως διαφημίσεις.

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΡΑΜ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ


Τα εγκαίνια του Τραμ στην Πάτρα έγιναν στις 6 Απριλίου 1901. Πριν 120 χρόνια!
Η εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ» έγραφε για τα εγκαίνια:
«ΠΑΤΡΑΙ – 7 Απριλίου: Γιγάντιον άλμα προόδου και πολιτισμού εώρτασαν σήμερον αι Πάτραι. Την πέμπτην απογευματινήν εν μέσω εκτάκτου ενθουσιασμού εγένοντο τα εγκαίνια των ηλεκτρικών τραμ».
Και στο τέλος του άρθρου αναφερόταν:
«Καθ’ όλων των γραμμών κόσμος άπειρος επευφήμει το γιγάντιον άλμα της προόδου, της δευτερευούσης πόλεως του Βασιλείου».
Η εφημερίδα «ΝΕΟΛΟΓΟΣ» έγραφε:
«Χθες καθ’ όλην την ημέραν εγένετο η από των αφιχθέντων κ.κ. Αργυροπούλου, καθηγητού Πανεπιστημίου και Ισιγόνη, μηχανικού, επιθεώρησις των Ηλεκτρικών Τροχιοδρόμων. Την πρωίαν οι ως άνω επιθεωρηταί μετέβησαν εις την Δημαρχίαν ένθα συνδιελέχθησαν επ’ ολίγον μετά του κ. Δημάρχου, μεθ’ ο κατήλθον και αμφότεροι ούτοι μετά του κ. Δημάρχου και του ενταύθα διευθυντού της Ηλεκτρικής Εταιρίας κ. Σπ. Αγαπητού, ανήλθον επί της αναμενούσης αυτούς ηλεκτρικής αμάξης και διήνυσαν όλα τα μέρη εξ ων διέρχεται η γραμμή».

Το Τραμ δρομολογήθηκε επί δημαρχίας Δημητρίου Βότση και επί Αρχιεπισκόπου Ιερόθεου. Ήταν κάτι πρωτόγνωρο για τα πανελλαδικά δεδομένα. Συνέδεε μάλιστα μία απόσταση τεράστια κι ασύλληπτη για τα δεδομένα και τις συνθήκες εκείνης της εποχής, αφού τα δρομολόγια κάλυπταν την μετακίνηση από την Αγγλικανική εκκλησία, στο ύψος της σημερινής οδού 28ης Οκτωβρίου (πρώην Φαβιέρου) μέχρι τις Ιτιές και τα Ροϊτικα, όπου τότε βρίσκονταν πολλά από τα παραθεριστικά θέρετρα Πατρινών αλλά και ήταν οι περιοχές που κατακλύζονταν από πολίτες για τα καλοκαιρινά μπάνια. Είναι πασιφανές πως η πόλη λειτούργησε ως «φάρος» ανάπτυξης και προόδου για όλη την Ελλάδα και την ίδια την Αθήνα.

Σχετικά άρθρα

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Δείτε ακόμα