Με την υποβολή αίτησης προτίμησης θα επιδιώξει ο συνήγορος των τοπικών κοινοτήτων που προσέφυγαν κατά της χωροθέτησης Χ.Υ.Τ.Υ. στην περιοχή Παπανικολού, να επισπεύσει την συζήτηση της υπόθεσης από το Ε’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Η προσφυγή μαζί με την αίτηση προτίμησης έχουν κατατεθεί, ωστόσο η συζήτηση της υπόθεσης δεν προσδιορίστηκε ακόμη λόγω απουσίας της προέδρου του δικαστηρίου.
Η προσφυγή στρέφεται κατά της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, με την οποία χωροθετείται η θέση Παπανικολού για την κατασκευή χώρου εναπόθεσης υπολειμμάτων από αστικά απόβλητα. Η παραπάνω απόφαση αντίκειται σε προηγούμενες αποφάσεις τόσο της ίδιας περιφερειακής διοίκησης όσο και της αιρετής Περιφέρειας, με τις οποίες είχε χωροθετηθεί η ίδια περιοχή για την δημιουργία Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων και όχι Υπολειμμάτων, όπως αναφέρεται στην επίμαχη και προσβάλλουσα απόφαση. Η τροποποιητική χωροθέτηση έγινε εξαιτίας της αλλαγής του θεσμικού πλαισίου διαχειρίσης απορριμμάτων σε όλη την επικράτεια και όχι μεμονωμένα στο νομό Αχαϊας. Το εθνικό σχέδιο προβλέπει πλέον την κατασκευή κεντρικών εργοστασίων επεξεργασίας και διαχείρισης αστικών αποβλήτων σε επίπεδο Περιφερειών (στην προκειμένη περίπτωση η Δυτική Ελλάδα), αύξηση του συνολικού όγκου ανακυκλώσιμων υλικών από αστικά και βιομηχανικά απόβλητα σε επίπεδο Περιφερειακών Ενοτήτων (Αχαϊα) και μικρής δυναμικότητας μονάδες υπολειμμάτων σε επίπεδο Δήμων (Αιγιάλεια).
Η πρωταρχική απόφαση για την θέση Παπανικολού στην τοπική κοινότητα Μυρόβρυσης, βάσει της οποίας έγιναν απαλλοτριώσεις εκτάσεων γης με δαπάνη του Ελληνικού Δημοσίου, προέβλεπε την κατασκευή Χώρου Υγειονομικής Ταφής Αστικών Αποβλήτων για το σύνολο του Δήμου, χωρίς να περιλαμβάνει την επικείμενη κατασκευή κεντρικής εργοστασιακής μονάδας καθώς και την διαρκώς αυξανόμενη ποσότητα ανακυκλώσιμων υλικών που μειώνει δραστικά τον όγκο παραγόμενων απορριμμάτων. Ο αρχικός σχεδιασμός είχε νομική και θεσμική βαρύτητα με την ισχύουσα νομοθεσία εθνικής και ευρωπαϊκής στρατηγικής για την διαχείριση στερεών αποβλήτων και βάσει αυτής της στρατηγικής χρηματοδοτήθηκε και ο Χ.Υ.Τ.Α. της Αιγείρας ως ενδιάμεση και προσωρινή λύση μέχρι την κατασκευή του έργου στην Παπανικολού.
Μετά από αλλεπάλληλες παρατάσεις στην λειτουργία του Χ.Υ.Τ.Α. Αιγείρας και αφού είχαν παρέλθει όλες οι προθεσμίες (συμβατικές και μη) για την έναρξη του έργου στην Παπανικολού, ο εθνικός σχεδιασμός άλλαξε και ο Χ.Υ.Τ.Α. που θα απορροφούσε το σύνολο περίπου των αστικών αποβλήτων, έγινε Χ.Υ.Τ.Υ. μόνο για υπολείμματα.
Τούτων δοθέντων, η θεσμική διαδικασία θα έπρεπε να ξεκινήσει από την αρχή και σε νέο διαγωνισμό για την αναζήτηση του καταλληλότερου χώρου υποδοχής και επεξεργασίας των υπολειμμάτων. Αντ’ αυτού, η περιφερειακή διοίκηση για λόγους οικονομίας χρόνου και συμμόρφωσης με τον ευρωπαϊκό κανονισμό, έκρινε σκόπιμο να μην προχωρήσει σε νέα διαδικασία αλλά να συνεχίσει να ξεφυλλίζει τον ίδιο φάκελο που είχε ξεθωριάσει από τον χρόνο και από τις εξελίξεις. Προφανές είναι συνεπώς, ότι τα δεδομένα και οι συνθήκες έχουν αλλάξει. Πρώτιστο μέλημα των αιρετών οργάνων είναι να αναβαθμίσουν τους τομείς Ανακύκλωσης προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί ο παραγόμενος όγκος αστικών αποβλήτων, να επισπεύουν και ολοκληρώσουν τις διαδικασίες κατασκευής κεντρικής μονάδας αποβλήτων σε επίπεδο Περιφέρειας και να μην πιέζουν με το πρόσχημα της δαπανηρής μεταφοράς απορριμμάτων σε όμορους νομούς όπως συμβαίνει με το Δήμο Αιγιάλειας.
(Συντακτική ομάδα aigiovoice)