Ερώτηση κατέθεσε η Ελληνική Λύση και ο πρόεδρός της Κ. Βελόπουλος αναφορικά με την Αντιπλημμυρική προστασία περιοχών της Αχαΐας και την κατασκευή παραπλεύρων έργων του υπό κατασκευή αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου ». Ο κ. Βελόπουλος κάνει λόγο για καθυστερήσεις σε έργα και ζητά διευκρινίσεις.
Η ΕΡΩΤΗΣΗ:
Θεσσαλονίκη, 11/2/2025
Του: Βελόπουλου Κυριάκου, Προέδρου Κόμματος, Βουλευτή Β3′ Νότιου Τομέα Αθηνών
ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Τον κ. Υπουργό Εσωτερικών
ΘΕΜΑ: «Αντιπλημμυρική προστασία περιοχών Αχαΐας και κατασκευή παραπλεύρων έργων του υπό κατασκευή αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου»
Κύριοι Υπουργοί,
Όπως ενημερωθήκαμε, επί σειρά μηνών παρατηρείται καθυστέρηση τόσο όσον αφορά την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων προστασίας των περιοχών Καμινίων, Τσουκαλαίικων, Βραχναίικων Αχαΐας όσο και ενός παράπλευρου δρόμου στον νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου. Η καθυστέρηση προκαλεί εν δυνάμει πλείστους κινδύνους για τις περιουσίες των παραπλεύρων του αυτοκινητόδρομου κατοίκων. Αναγκαία επιπρόσθετα είναι η υλοποίηση δικτύου αντιπλημμυρικής προστασίας των κοινοτήτων Ροϊτίκων, Μονοδενδρίου, Βραχναίικων, Τσουκαλαίικων και Καμινίων, ώστε τα όμβρια ύδατα από την ανάντη της περιοχής του αυτοκινητοδρόμου να καταλήγουν στη θάλασσα άνευ κωλυμάτων. Tέλος, η ασφαλτόστρωση του βοηθητικού οδικού δικτύου που χαράσσεται και κατασκευάζεται για την επικοινωνία των οικισμών θα πρέπει να θεωρείται άμεση επιδίωξη προς υλοποίηση.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
Πώς προτίθεστε να κινηθείτε, προκειμένου άμεσα αφενός να θωρακίσετε αντιπλημμυρικά τις αναφερόμενες περιοχές της Αχαΐας κι αφετέρου να κατασκευαστεί το παράπλευρο βοηθητικό δίκτυο του νέου αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου;
Ο ερωτών Βουλευτής ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
(Επισυνάπτεται η Ερώτηση):
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ
Αρ. πρωτ.: Ε5/Φ12/31266
Σε απάντηση του (α) σχετικού εγγράφου, με το οποίο μας διαβιβάστηκε το (β) έγγραφο και η (γ) σχετική Ερώτηση και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Υπηρεσίας μας, σας πληροφορούμε τα εξής:
Με το άρθρο 82 του Ν. 4876/2021 κυρώθηκε η από 15-12-2021 Συμφωνία Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα», με την οποία πραγματοποιείται η επανένταξη στη Σύμβαση Παραχώρησης του έργου ολοκλήρωσης του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος και στη μετέπειτα λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση αυτού.
Α) Στο πλαίσιο της ανωτέρω Σύμβασης Παραχώρησης υλοποιείται ο Εφαρμοστέος Σχεδιασμός στον οποίο περιλαμβάνονται οι εγκεκριμένες υδραυλικές μελέτες εντός των ορίων του έργου Παραχώρησης και παράλληλα εξετάζεται η επικαιροποίηση της υδρολογικής μελέτης στην ευρύτερη περιοχή του Έργου Παραχώρησης.
Η Ολυμπία Οδός με το αρ. πρωτ. TEC/ESF/TKA/STA/L/2023/016771 (αρ.πρωτ.ΕΥΔΕ/ΚΣΕΣΠ 362284/30.11.2023) έγγραφό της κατέθεσε στην Υπηρεσία Τεχνική Έκθεση με καταγραφή των αντιπλημμυρικών προβλημάτων κατάντη των έργων του αυτοκινητοδρόμου. Στην υποβληθείσα Τεχνική έκθεση εντοπίζονται και παρουσιάζονται τα προβλήματα μειωμένης παροχετευτικότητας των αποδεκτών των ομβρίων υδάτων που ενδεχομένως θα επηρεάσουν τις ιδιοκτησίες κάθε είδους και χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης.
Οι θέσεις που απαιτούν παρεμβάσεις με αντιπλημμυρικά έργα είναι εκτός των ορίων του Έργου και των ορίων ευθύνης του παραχωρησιούχου. Τα έργα αυτά δεν είναι απαραίτητα για την αντιπλημμυρική προστασία του αυτοκινητοδρόμου, αλλά για τις κατάντη ιδιοκτησίες κάθε είδους (σπίτια, βιομηχανίες και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, αγροκτήματα κ.λ.π) που θα επηρεαστούν από τις διερχόμενες απορροές υδάτων, δεδομένου ότι στο πλήθος των περιπτώσεων οι φυσικοί αποδέκτες, με την υφιστάμενη διαμόρφωσή τους, είναι ανεπαρκείς.
Επί συνόλου 148 τεχνικών έργων σε διάφορες γεωγραφικές ενότητες ,που εξετάστηκαν και αξιολογήθηκαν προέκυψαν 14 σημεία κρίσιμης σημαντικότητας, 59 σημαντικά 48 μέτριας σημαντικότητας, 22 διακριτής σημαντικότητας και 5 μικρής σημαντικότητας ,σχετικά με την απορροή στις κατάντη περιοχές του Αυτοκινητοδρόμου.
Ειδικότερα :
Για το Δήμο Πατρέων (Χ.Θ. 0 έως 9+700) έχουμε
3 Κρίσιμα
- L626 (Χ.Θ. 5+124)
- L627 (Χ.Θ. 5+250)
- L635 (Χ.Θ. 8+350)
19 Σημαντικά
5 Μέτρια
Ήδη στην περιοχή των Τσουκαλαίικων και συγκεκριμένα κατάντι του οχετού L627 έχει ανατεθεί Μελέτη για την επέκταση του οχετού έως την θάλασσα ώστε να εξασφαλιστεί η αντιπλημμυρική προστασία στη θέση αυτή. Στα αντιπλημμυρικά έργα που θα κατασκευαστούν για την απορροή του οχετού L627 θα συνδεθεί και ο οχετός L626 αντιμετωπίζοντας ταυτόχρονα δύο (2) κρίσιμες θέσεις που έχουν καταγραφεί στην περιοχή Τσουκαλαίικα
Β) Σχετικά με τα προβλήματα απρόσκοπτης κυκλοφοριακής εξυπηρέτησης και ασφαλούς διέλευσης των πολιτών στη περιοχή των Τσουκαλαίικων` , αναφέρεται ότι πριν την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του Νέου Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος, οι ιδιοκτησίες/κατοικίες και επιχειρήσεις της περιοχής, εξυπηρετούνταν μέσω υφιστάμενων δημοτικών οδών που κατέληγαν σε παράπλευρη οδό της ΝΕΟ Πατρών – Πύργου η όδευση της οποίας ήταν παράλληλη με την ΝΕΟ Πατρών – Πύργου
Με βάση τον εφαρμοστέο – αρχικό σχεδιασμό σύμφωνα με τη Μελέτη με την οποία δημοπρατήθηκε το έργο, οι κυκλοφοριακές ανάγκες της περιοχής, περιαστικές και εμπορικές, εξυπηρετούνταν μέσω του τοπικού οδικού δικτύου.
H Υπηρεσία μας λαμβάνοντας υπόψη γραπτά και προφορικά αιτήματα πολιτών και φορέων, με την Ε5/Φ2.4/292004/31-08-2022 (Ορθή επανάληψη Ε5/Φ2.4/367101/21-11-2022 ΑΔΑ: 9ΔΗΒ465ΧΘΞ-ΙΜΧ)
Υπουργική απόφαση, έδωσε στον Παραχωρησιούχο Εντολή Εκπόνησης των απαιτούμενων Μελετών και τυχόν τροποποιήσεων προκειμένου να εξετάσει μεταξύ άλλων και τυχόν τροποποιήσεις του Εφαρμοστέου Σχεδιασμού που θα μπορούσαν να βελτιστοποιήσουν τη λειτουργικότητα του τοπικού και παράπλευρου οδικού δικτύου του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος.
Σε εφαρμογή της προαναφερθείσας Υπουργικής απόφασης και του άρθρου 18.6 της Σύμβασης Παραχώρησης εκπονήθηκαν από την Εταιρία Παραχώρησης προμελέτες οι οποίες εγκρίθηκαν με το αρ. πρωτ L10970spa 230929/29.09.2023 έγγραφο του Ανεξάρτητου Μηχανικού του έργου.
Σύμφωνα με τις εγκεκριμένες Μελέτες επιλύονται τα θέματα προσβασιμότητας που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της κατασκευής του Νέου Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος στις περιοχές από Χ.Θ 5+700 έως και Χ.θ 8+100 εξασφαλίζεται η πρόσβαση και αποκαθίσταται η σύνδεση με το τοπικό οδικό δίκτυο του οικισμού Τσουκαλαίικων. Η νέα χάραξη του υπό κατασκευή , παράπλευρου οδικού δικτύου είναι σχεδόν παράλληλη με αυτή του Αυτοκινητοδρόμου ακολουθώντας την διαδρομή της καταργηθείσας παράπλευρης δημοτικής οδού. Σημειώνεται ότι η προκριθείσα τεχνική λύση προέκυψε κατόπιν ενδελεχούς διερεύνησης των τοπικών συνθηκών και μετά από συνεννόηση με την τοπική κοινωνία προ δύο (2) ετών και πλέον, κατά την διάρκεια προετοιμασίας της οριστικής μελέτης οδοποιίας. Με την Β/Ε5/Φ2.1/18132/18-01-2024 (ΑΔΑ:6ΣΞΔ465ΧΘΞ-Ι3Ρ) Υπουργική Απόφαση, δόθηκε στον Παραχωρησιούχο Εντολή εκτέλεσης Συμπληρωματικών Εργασιών κατασκευής παράπλευρου οδικού δικτύου (SR), σύμφωνα με την οποία με νέο παράπλευρο οδικό τμήμα, εξασφαλίζεται άνετη και ασφαλή πρόσβαση στην επιχείρηση ΑΣΤΗΡ, στην επιχείρηση ΜΕΚΚΑ και σε όλους τους ιδιοκτήτες νότια του νέου αυτοκινητοδρόμου και την σύνδεση αυτών με το κέντρο του οικισμού και την Παλαιά Εθνική Οδό μέσω της κάτω διάβασης Κ707 (πλησίον κοιμητηρίου).
Οι εν λόγω Οριστικές Μελέτες εγκρίθηκαν με το αρ. πρωτ L11207spa 240306/06.03.2024 έγγραφο του Ανεξάρτητου Μηχανικού του έργου.
Όσον αφορά τις εκ των υστέρων αντιδράσεις των κατοίκων σύμφωνα με το Δημοσίευμα «Το παράπλευρο δίκτυο κάτω από το μπαλκόνι μου») και μετά την προσπάθεια Υπουργείου, Παραχωρησιούχου και Κατασκευαστή για υλοποίηση της βέλτιστης τεχνικά λύση και της ικανοποίησης του συνόλου των αιτημάτων των κατοίκων υποβλήθηκαν νέα αιτήματα-προτάσεις ως κάτωθι:
- Ζητήθηκε να εξεταστεί εκ νέου εναλλακτική όδευση της εγκεκριμένης παράπλευρης οδού. Η προτεινόμενη εναλλακτική πρόταση για την κυκλοφορία τόσο των μικρών οχημάτων όσο και των βαρέων φορτηγών δεν έχει τα χαρακτηριστικά της παράπλευρης οδού καθόσον ακολουθεί περιπορεία εντός υφιστάμενης τοπικής οδού, με μεγάλη κλίση (ανωφέρεια) εντός κατοικημένης περιοχής.
- Επέκταση του παράπλευρου οδικού δικτύου από τη Χ.Θ. 4+400 του Αυτοκινητοδρόμου με διέλευση
εντός του οικισμού των Ρομά και σύνδεση με το τοπικό δίκτυο στη Χ.Θ. 5+600 του Αυτοκινητοδρόμου Σχετικά με τις νέες προτάσεις των κατοίκων αναφέρουμε τα ακόλουθα :
- Η περιπορεία συνολικού μήκους 350μ περίπου δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθεί δεδομένου ότι, α) οι εν λόγω υφιστάμενες τοπικές οδοί θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να διαπλατυνθούν και
β) περίπου 200μ της περιπορείας είναι σε συνεχή ανωφέρεια, με συνέπεια την δημιουργία θορύβου σε όλο το μήκος της ανωφέρειας εντός κατοικημένης περιοχής.
- Ο SR που έχει εγκριθεί και είναι υπό κατασκευή είναι σε συνέχεια υφιστάμενης ασφαλτοστρωμένης οδού που οδεύει παράλληλα με τον Αυτοκινητόδρομο με συνολικό μήκος 100μ περίπου αντί των 350μ παράπλευρου που προτείνεται.
- Η σύνδεση του οικισμού Τσουκαλαίικα μέσω του οικισμού των Ρομά δεν ενδείκνυται καθότι αυξάνεται το κόστος κατασκευής καθότι διέρχεται διαμέσου ήπιου μεν, αλλά ορεινού όγκου δε, και επιπλέον δεν εξυπηρετεί άμεσα τις ανάγκες του οικισμού Τσουκαλαίικα
(Επισυνάπτεται η Απάντηση):