Σκάλες Αγίου Νικολάου: Πανελλαδική πρωτιά στις αναζητήσεις των νέων στα social media
Του Αχιλλέα Ροδίτη (από εφημερίδα ΠΟΛΙΤΕΙΑ)
Πολλοί νομίζουν ότι οι σκάλες της Αγίου Νικολάου έγιναν περισσότερο γνωστές πανελληνίως κατά τις υπαίθριες συγκεντρώσεις των νέων στη διάρκεια των λοκντάουν της πανδημίας. Είναι όμως λάθος. Εδώ και μερικά χρόνια, οι σκάλες αποτελούν το πιο δημοφιλές αξιοθέατο της Πάτρας, στον «κόσμο» των νέων.
Μαγευτικές εικόνες με μοναδικά ηλιοβασιλέματα και θέα απ’ την ομώνυμη κεντρική λεωφόρο που διασχίζει κάθετα την πόλη και οδηγώντας στο μόλο, αλλά και φωτογραφίες κατά την καρναβαλική περίοδο, έχουν «ταξιδέψει» μέσω του instagram, παντού στην Ελλάδα και το εξωτερικό, από αυτό το σημείο. Μέσα από προφίλ φοιτητών του Πανεπιστημίου Πατρών, Ελλήνων αλλά και ξένων που ήρθαν στην πόλη με πρόγραμμα Erasmus.
Παλιά, τα πασίγνωστα σημεία της πόλης ήταν… το «ρολόι», (Τριών Συμμάχων), τα Ψηλαλώνια και η πλατεία Γεωργίου. Αντίθετα, την τελευταία δεκαετία οι σκάλες της Αγίου Νικολάου έχουν φήμη που αντηχεί σ’ όλα τα μήκη και πλάτη της χώρας. Σύμφωνα με τη σειρά «χτυπημάτων» και «αναζητήσεων» σε Instagram, tiktok και facebook, στις ηλικίες κάτω των 30 και των 25 ετών οι σκάλες Αγ. Νικολάου διατηρούν το προβάδισμα και την πρωτοκαθεδρία του ενδιαφέροντος.
Ακολουθεί έπειτα ο πεζόδρομος της Ηφαίστου και αμέσως μετά, ο μόλος της Αγ. Νικολάου, η Μαρίνα της Πάτρας και μετά, ο Φάρος. Με άλλα λόγια, «Ρολόι», «Ψηλαλώνια» κι άλλες τοποθεσίες που παλαιότερα κυριαρχούσαν σε φήμη, τώρα έχουν «υποχωρήσει» από το κέντρο της προσοχής των νέων.
ΠΟΙΟΣ ΤΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΕΙ
Όλα τα παραπάνω είναι εύκολο να τα ανακαλύψει και να τα βεβαιώσει κάποιος, μέσα από μια απλή αναζήτης – έρευνα στην google ή στις πιο δημοφιλείς σελίδες κοινωνικής δικτύωσης των νέων. Όχι, δηλαδή, τόσο στο facebook, παρά μόνον στο Instagram, στο tiktok και στο Snapchat. Ωστόσο, δεν βασίζονται σε μια τόσο απλή αναζήτηση τα στοιχεία. Αλλά στηρίζονται στην έρευνα που έκαναν ξένοι φοιτητές για λογαριασμό της Πάτρας.
Ο λόγος, για ομάδες αλλοδαπών φοιτητών του Τμήματος Πιστοποίησης Ελληνικής Γλώσσας του Πανεπιστημίου Πατρών, που έκαναν έρευνα για να δημιουργήσουν έναν χάρτη με τα δημοφιλέστερα σημεία της πόλης, ώστε να την διαφημίσουν ο καθένας στη χώρα του. Στην έρευνα συλλέχτηκαν στοιχεία διαδικτυακών αναζητήσεων αλλά και απόψεις παλιότερων φοιτητών. Με τις σκάλες της Αγίου Νικολάου να κατακτούν την 1η θέση, και μάλιστα, με εντυπωσιακή διαφορά!
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥΣ…
Οι Σκάλες Αγ. Νικολάου χτίστηκαν το 1936, με 490 σκαλοπάτια (πρώτες χτίστηκαν της Πατρέων το 1873 και μετά της Γεροκωστοπούλου το 1886). Η κατασκευή τους άρχισε το 1934, επί Δημάρχου Πατρέων Βασιλείου Ρούφου. Πριν, υπήρχε μόνο μια χωμάτινη «φιδωτή» ανηφόρα που ένωνε την κάτω με την άνω πόλη και την περιοχή του Κάστρου. Είναι μάλιστα η «βασική» και η μεγαλύτερη κλίμακα απ’ όλες τις άλλες σκάλες που επίσης συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον, δηλαδή της Γεροκωστοπούλου και της Πατρέως και οι οποίες επίσης κατασκευάστηκαν για να ενώσουν την νέα με την παλιά Πάτρα.
Ο ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΤΑΝ ΑΛΛΟΥ
Όπως ξέρουμε όλοι, στο κάτω μέρος των κλιμάκων υπάρχει ο ιερός ναός του Αγίου Νικολάου και δίπλα ακριβώς λειτουργεί και το παρεκκλήσι του Αγίου Παϊσίου. Όμως η εκκλησία δεν ήταν πάντα σε αυτή τη θέση. Αρχικά, βρισκόταν περίπου στο σημείο που βρίσκεται στο μέσον των σκαλών. Βέβαια δεν μετακινήθηκε το σημερινό σημείο προκειμένου να κτιστούν οι σκάλες αλλά μετά από μια τρομερή κατολίσθηση που έλαβε χώρα το 1885 με αποτέλεσμα ο παλιός ιερός ναός να υποστεί καταστροφές και να κριθεί αναγκαίο το κτίσιμο του στη σημερινή τοποθεσία του.
ΤΟ ΤΡΕΝΑΚΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ…
Σίγουρα θα άρεσε και θα εξυπηρετούσε αν ένα τρενάκι ανεβοκατέβαινε στις σκάλες της Αγ. Νικολάου. Παρόμοια τρενάκια άλλωστε συναντάμε στη Λωζάνη, την Πράγα, τη Λισσαβώνα και την Στοκχόλμη. Κι όμως! Στην Πάτρα το είχαν σκεφθεί και σχεδιάσει απ’ τη δεκαετία του ’60. Η απόφαση για να γίνει ένα τέτοιο έργο είχε παρθεί στις 29 Φεβρουαρίου του 1967, με αριθμό πρωτοκόλλου: «1597». Αλλά ο προγραμματισμός έμεινε στα χαρτιά μετά την επιβολή της χούντας.
Την ιδέα είχε «συλλάβει» η εταιρεία «ΓΛΑΥΚΟΣ ΑΕ» και ο τοπικός Τύπος της εποχής είχε αφιερώσει στήλες στο τρενάκι που θα… ερχόταν. Στη διάρκεια της Επταετίας η εταιρεία «ΓΛΑΥΚΟΣ ΑΕ» μεταβιβάστηκε στη ΔΕΗ κι έτσι το θέμα ξεχάστηκε. Επανήλθε ως ζήτημα τη δεκαετία του ’80 επί δημαρχίας Ανδρέα Καράβολα αλλά δεν κατέστη δυνατό να προχωρήσει. Επανήλθε και το 2015 από το Επιμελητήριο Αχαΐας μετά από πρωτοβουλία του Διευθυντή της Αναπτυξιακής του φορέα, Θανάση Κούστα. Αλλά ούτε η τότε δημοτική αρχή προχώρησε για το έργο. Ας ελπίσουμε ότι κάποιος, κάποτε στο μέλλον, επιτέλους θα το… βάλει στις ράγες!