– Σχηματίζεται ένα «βουνό» υποχρεώσεων. Και όλα αυτά, στη μέση του καλοκαιριού και σε συνδυασμό με πτωτικούς τζίρους
του Αχιλλέα Ροδίτη
Πιο «καυτό» από ποτέ το φετινό καλοκαίρι για ελεύθερους επαγγελματίες και μικρομεσαίους ιδιοκτήτες καταστημάτων λιανεμπορίου, από ποτέ. Όχι από άποψη θερμοκρασιών και κλιματικής κρίσης, αλλά από την σκοπιά της αφόρητης συμπίεσης των εσόδων σε ένα περιβάλλον παράλληλης αύξησης των εξόδων και των υποχρεώσεων που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν κάθε αντικειμενική δυνατότητα. Όλα αυτά καθώς ο μήνας Ιούλιος αναμένεται ο πιο απαιτητικός μέσα από ένα «κοκτέιλ» τσουχτερών οικονομικών επιβαρύνσεων.
«ΒΑΡΙΔΙΑ»: ΡΕΥΜΑ, ΦΟΡΟΣ ΚΛΠ…
Από την μια, η υποχρέωση διασύνδεσης IRIS για την οποία το ΥΠΟΙΚ προχώρησε σε παράταση ενός μηνός (από τέλη Ιουνίου στα τέλη Ιουλίου) αφού διαπιστώθηκε ότι μόλις το 55% των αυτοαπασχολούμενων και ελευθέρων επαγγελματιών (από 650.000 διασυνδέθηκαν μόλις 360.000) είχαν κάνει τη διασύνδεση. Μόνο που για τους επαγγελματίες αυτό είναι ένα από τα πολλά… και άρα ίσως διαπιστωθεί ξανά μειωμένο ποσοστό διασυνδεδεμένων, και στα τέλη του επόμενου μηνός.
Διότι, όπως τονίζουν οι ίδιοι οι επαγγελματίες, «έχουν μαζευτεί πολλά βαρίδια και πολλές υποχρεώσεις» που όμως, τονίζουν, «δεν μπορούν να καλυφθούν όλα εξαιτίας της αναδουλειάς». Και εξηγούν πως αυτό συμβαίνει καθώς έχουν, και πιο αυξημένο ρεύμα να πληρώσουν τον μήνα Ιούλιο, έχουν και πιο ακριβή φορολογία εισοδήματος.
Και πράγματι, όσον αφορά στο ρεύμα, η τιμή του στο Χρηματιστήριο Ενέργειας, την Δευτέρα 24 Ιουνίου, έφτασε τα 124 ευρώ ανά Μεγαβατώρα.
Και διαμορφώθηκε στα 131,74 ευρώ/MWh, μόλις μία ημέρα μετά, την Τρίτη 25 Ιουνίου. Δηλαδή, αύξηση της τάξης του 5,6% μέσα σε ένα μόνο 24ωρο! Και φυσικά με «οδηγό» τις πολύ υψηλές θερμοκρασίας που εκτόξευσαν την ζήτηση, με τα κλιματιστικά σε σπίτια και σε επιχειρήσεις να δουλεύουν στο φουλ.
ΑΥΞΗΣΗ 500 € ΣΤΑ ΜΗΝΙΑΙΑ ΕΞΟΔΑ
Οι συνδικαλιστές του λιανεμπορίου έχουν υπολογίσει ότι ο Μέσος Όρος της μηνιαίας οικονομικής επιβάρυνσης για την πληρωμή του ρεύματος για κάθε επαγγελματία ανέρχεται στα περίπου 150 ευρώ.
Την ίδια ώρα, για την Φορολογία Εισοδήματος η επιβάρυνση για κάθε μήνα κυμαίνεται γύρω στα 350 ευρώ. Και αυτό, διότι οι επαγγελματίες πρέπει να πληρώσουν πάνω από 3.000 ευρώ (έως και 4.000 ευρώ) για Φόρο Εισοδήματος.
Δηλαδή, μία συνολικά επιβάρυνση ύψους 500 ευρώ για κάθε μήνα!
«Συγκεντρώνοντάς τα όλα αυτά, λοιπόν, και συνδυάζοντάς τα με τα υπόλοιπα επίσης ‘ανεβασμένα’ έξοδα κάθε μικρής επιχείρησης, κι αναφέρομαι από τα ενοίκια μέχρι τις υπόλοιπες οφειλές προς τρίτους, είναι εύκολο να αντιληφθεί κάποιος ότι όχι μόνο δεν… βγαίνει μεροκάματο για έναν επαγγελματία του λιανεμπορίου, αλλά ούτε καν φτάνουν τα έσοδα για να τακτοποιηθούν άπασες αυτές οι υποχρεώσεις, στο 100%», σχολιάζει ο Αναπληρωτής Γραμματέας της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου κ. Γιώργος Βαγενάς.
ΚΑΜΙΑ ΕΛΠΙΔΑ ΓΙΑ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ…
Παράλληλα, δεν υπάρχει «φως στο τούνελ» διότι ούτε οι επερχόμενες θερινές εκπτώσεις αναπτερώνουν, έστω και στο ελάχιστο, το ηθικό των μικρομεσαίων επιχειρηματιών (ξεκινούν την άλλη Δευτέρα, 8 Ιουλίου). «Δεν έχουμε καμιά ελπίδα», λένε. Και το στηρίζουν, όπως σημειώνουν, στο ότι… «το έχουμε δει τι συμβαίνει. Το διαπιστώσαμε και στις πιο πρόσφατες, χειμερινές, εκπτωτικές περιόδους, και στις εορταστικές. Ο κόσμος δεν έχει χρήματα για να ψωνίσει. Έχει περιορίσει τις αγορές του».
Υποστηρίζεται δε, ότι ειδικότερα για το καλοκαίρι και λόγω των κλιματιστικών σε σταθερή λειτουργία στα σπίτια, οι καταναλωτές θα επικεντρωθούν στην εξοικονόμηση χρημάτων με αυστηρή ιεράρχηση: Πρώτον, την κάλυψη των ειδών επιβίωσης, (διατροφή κ.λπ.), δεύτερον, των λογαριασμών ρεύματος, για να μην «πνιγούν» μέσα από την κεφαλαιοποίηση οφειλών, τρίτων, των λοιπών οικογενειακών υποχρεώσεων και τέταρτον, την κάλυψη εξόδων διακοπών ώστε να νιώσουν ψυχολογική ανάταση, έστω κι αν πρόκειται για ένα μόνο τριήμερο.
ΑΓΟΡΕΣ ΑΠΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ
Με άλλα λόγια, ο κόσμος δεν επιλέγει να ψωνίσει γιατί δεν τον φθάνουν τα χρήματα. Αλλά κι αν το κάνει, επιλέγει οικονομικότερες «λύσεις», μέσω ίντερνετ. Βέβαια υπάρχει πάντα η πιθανότητα της «μαϊμού» μάρκας ή της κακής ποιότητας του προϊόντος. Να μην είναι αυτό που σου δείχνει μια φωτογραφία. Ωστόσο, οι καταναλωτές δείχνουν να έχουν πια ιχνηλατήσει το διαδικτυακό περιβάλλον, ξέρουν δηλαδή ποια πλατφόρμα αποτελεί «εγγύηση» και ποια όχι, κάνοντας πιο ασφαλείς επιλογές.
ΟΙ ΝΕΟΙ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ… ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ
Και το ακόμα χειρότερο στοιχείο για τους «μικρούς» επαγγελματίες του εμπορίου, είναι ότι δεν έχουν καταφέρει μέσα σ’ όλο αυτό να κερδίσουν την κατηγορία του καταναλωτικού κοινού που ξοδεύει. Δηλαδή, τους νέους ηλικίας από 17 έως 25 ετών. Που κατά κύριο λόγο διαλέγουν διαδικτυακές πλατφόρμες για τα ψώνια τους. Αυτό που απαντούν, όμως, οι εκπρόσωποι των εμπόρων, είναι πως αυτός είναι ο πιο δύσκολος γρίφος. Επειδή όποια προσπάθεια κι αν κάνει ένας μικρέμπορος δεν θα μπορέσει εύκολα – αν δεν επενδύσει πολύ χρήμα – να κυριαρχήσει στην «ζούγκλα» του διαδικτυακού εμπορίου έχοντας να ανταγωνιστεί «μεγαθήρια» που για ευνόητους λόγους η google βγάζει ψηλά…