Προχωρούν οι εργασίες στον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο της Πατρών – Πύργου, σχεδόν μηδενίστηκαν τα θανατηφόρα τροχαία στον υφιστάμενο.
Την τιμητική της είχε όπως αναμενόταν άλλωστε η Πατρών – Πύργου κατά την διάρκεια των εργασιών του Olympia Forum IV που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο στις εγκαταστάσεις της ΔΟΑ στην Αρχαία Ολυμπία, αφού τόσο ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας την τελευταία μέρα του συνεδρίου, όσο και ο πρόεδρος και Διευθύνοντας Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας αναφέρθηκαν στην πρόοδο των εργασιών του νέου αυτοκινητοδρόμου.
Όπως έγινε γνωστό μάλιστα τις προηγούμενες ημέρες, η συνολική πρόοδος του έργου έχει αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με τον περασμένο Μάιο έχοντας πλέον ξεπεράσει το 25% ενώ στόχος είναι να έχει φτάσει το 40% μέχρι την ερχόμενη Άνοιξη.
Παράλληλα, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η πρόοδος ανά τμήμα του υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομου μετά από σχεδόν 1,5 έτος εργασιών με το πιο προχωρημένο τμήμα να είναι το Γαστούνη-Πύργος που έφτασε στα τέλη Αυγούστου το 34% από 26% τον περασμένο Μάιο. Την ίδια ώρα, αυξημένη πρόοδο σε σχέση με τον Μάιο παρουσίασαν και τα άλλα δύο τμήματα του αυτοκινητόδρομου. Πιο αναλυτικά, στο πρώτο τμήμα που κατασκευάζει η ΑΒΑΞ από το Μιντιλόγλι μέχρι τα Καραίικα έφτασε το 17% από 13% παρά την εμπλοκή που υπάρχει την δεδομένη χρονική στιγμή με τις απαλλοτριώσεις στο τμήμα Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαΐα., ενώ στο δεύτερο τμήμα που κατασκευάζει η ΑΚΤΩΡ από τα Καραίικα μέχρι την Γαστούνη η πρόοδος ανέβηκε στο 13,5% από το 7% .
Οι εργασίες προχωρούν καθημερινά και συγκεκριμένα γίνονται καθαρισμοί, κατασκευή επιχωμάτων, επεκτάσεις οχετών, ανακατασκευή Κάτω Διαβάσεων για τη διέλευση τοπικών οδών, εκσκαφές πλευρικών οδών, κατασκευή τεχνικών έργων, τοίχων αντιστήριξης και μετακίνηση υφιστάμενων δικτύων ηλεκτρισμού και ύδρευσης, ασφαλτόστρωση και κατασκευή κεντρικής νησίδας σε συγκεκριμένα σημεία, κατασκευή Γεφυρών και Διαβάσεων, εκσκαφές ορυγμάτων.
Σε ό,τι αφορά τις ασφαλτοστρώσεις που όπως διαβάσατε και σε προηγούμενο ρεπορτάζ της εφ. «Πατρίς», έχουν ήδη ξεκινήσει και μέρα με την μέρα αυξάνονται. Η πρώτη άσφαλτος έπεσε στο ύψος της Αμαλιάδας και σε μήκος περίπου 2 χιλιομέτρων ενώ το επόμενο διάστημα, οι συγκεκριμένες εργασίες αναμένεται να συνεχιστούν και σε περισσότερα τμήματα του οδικού άξονα και ειδικότερα στην Κ. Αχαΐα.
Εν τω μεταξύ, η Ολυμπία Οδός (Vinci, Ακτωρ, ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Hochtief), φέρεται να διεκδικεί αποζημιώσεις έως 90 εκατ. για αναθεώρηση τιμών στο Πάτρα – Πύργος. Η διχογνωμία μεταξύ Υπουργείου (Χρήστος Σταϊκούρας – Χριστίνα Αλεξοπούλου) και κοινοπραξίας, αν μπορεί να εφαρμοστεί σε κατ’ αποκοπή κατασκευαστικό αντικείμενο η αναθεώρηση τιμών, οδηγεί τις δύο πλευρές σε διαιτησία. Ο ανάδοχος επικαλείται τη ραγδαία μεταβολή των οικονομικών συνθηκών και την αύξηση των τιμών των υλικών για την οικονομική διεκδίκηση.
Για την αναθεώρηση του κόστους, η κοινοπραξία του έργου έλαβε υπόψη της τρία σενάρια που συνδέονται με τις ημερομηνίες υποβολής των προσφορών για το Πάτρα – Πύργος, αλλά και την ημερομηνία που ξεκίνησε η εργολαβία. Με βάση αυτά τα σενάρια, υπάρχουν τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις ως προς το τελικό ποσό διεκδίκησης, με τα 90 εκατ. να είναι το ακραίο σενάριο, αν θεωρήσουμε ότι η κοινοπραξία ορίζει ως έτος αναφοράς της σύμβασης την ημερομηνία που δόθηκε η πρώτη προσφορά. Το Δημόσιο θεωρεί ότι η κοινοπραξία δεν δικαιούται αναθεώρησης τιμών γιατί η σύμβαση υπογράφηκε το 2019 και δεν μπορεί να αιτιολογηθεί αναπροσαρμογή του κόστους.
Σήμερα απασχολούνται στα τρία εργοτάξια περίπου 700 εργαζόμενοι και χρησιμοποιούνται 470 μηχανήματα. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει όλες τις καινοτομίες, που έχουν αναπτυχθεί στον αυτοκινητόδρομο σε λειτουργία, δηλαδή το τμήμα Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα.
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα μέχρι τον Μάρτιο του 2025 θα πρέπει να δοθούν στην κυκλοφορία τα πρώτα 56 χιλιόμετρα που αφορούν το τμήμα από τον Πύργο μέχρι την Κάτω Αχαγιά και τα υπόλοιπα 19 χιλιόμετρα το καλοκαίρι του 2025.
Την ίδια ώρα, η άλλη μεγάλη είδηση που ήρθε από το στόμα του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σταϊκούρα αφορά τον υπάρχοντα δρόμο και αφορά τον (σχεδόν) μηδενισμό των θανατηφόρων τροχαίων στην υφιστάμενη Πατρών-Πύργου.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι «έγιναν παρεμβάσεις 15,8 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Αυτές ολοκληρώθηκαν πολύ πρόσφατα, τον Αύγουστο του 2023 σε ένα μήκος 80 χιλιομέτρων. Επίσης, με βάση τα επίσημα στοιχεία της Πολιτείας, είχαν γίνει 53 θανατηφόρα δυστυχήματα την περίοδο 2016-2020 σε αυτήν την περιοχή. Φέτος δεν έχει γίνει κανένα. Θεωρώ συνεπώς, ότι αυτό το έργο έχει εξαιρετική σημασία το ότι ολοκληρώθηκε».
Τα έργα που όπως ανέφερε ο κ.Σταϊκούρας ύψους 30 εκατ. ευρώ ολοκληρώθηκαν και αποτελούν ανεξάρτητο έργο από εκείνο της κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος.