– Αλλάζουν συνήθειες οι πελάτες των σούπερ μάρκετ εξαιτίας των τιμών στα προϊόντα πρώτης ανάγκης. Από την εβδομαδιαία επίσκεψη και το γεμισμένο καρότσι, φθάσαμε στις καθημερινές επισκέψεις για αγορά των άκρων απαραίτητων της… ημέρας!
του Αχιλλέα Ροδίτη
Από το καρότσι περάσαμε στο καλάθι κι απ’ το καλάθι καταλήξαμε στα προϊόντα στο… χέρι!
Αυτή δυστυχώς είναι η σκληρή πραγματικότητα που επικρατεί στα σούπερ μάρκετ εξαιτίας του πληθωρισμού και της δυσαναλογίας της οικονομικής δυνατότητας ενός μέσου νοικοκυριού και των τιμών βασικών προϊόντων στα ράφια. Αν μάλιστα ο καταναλωτής χρειάζεται να αναζητήσει είδη οικιακής χρήσης και υγιεινής, τότε ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα.
Είτε πρόκειται για σαμπουάν, αφρόλουτρα και αποσμητικά, είτε πολύ περισσότερο για συσκευασίες υγρών πιάτων ή για κάψουλες πλυντηρίου πιάτων ή και για απορρυπαντικά πλυντηρίων ρούχων και μαλακτικά τα οποία επίσης κοστίζουν πανάκριβα.
ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΟΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ
Την δήλωση ότι έχει μειωθεί η κίνηση τα Σαββατοκύριακα και έχει αυξηθεί η καθημερινή επισκεψιμότητα στα σούπερ μάρκετ, έκανε στην «Πολιτεία» ο Πατρινός επιχειρηματίας του κλάδου κ. Χάρης Ανδρικόπουλος . Μόνο που αυτό δεν συνεπάγεται συνολική αύξηση κίνησης και τζίρου αλλά αντιθέτως… κρύβει μέσα του ένα αρνητικό πρόσημο.
Πρακτικά σημαίνει ότι σταμάτησαν οι καταναλωτές να πηγαίνουν στα s/m κάθε Σάββατο, γεμίζοντας ένα ολόκληρο καρότσι με προμήθειες για όλη την εβδομάδα και λόγω έλλειψης χρημάτων κατευθύνθηκαν προς την επιλογή της καθημερινής επίσκεψης για τα… άκρως απαραίτητα. «Στην εποχή της πανδημίας γίνονται επισκέψεις για πολλές προμήθειες μαζί. Σιγά σιγά ο κόσμος άρχισε να έρχεται καθημερινές για να προμηθευτεί αυτά που χρειάζεται το σπίτι για μια-δυο ή τρεις μέρες το πολύ», σημείωσε ο επιχειρηματίας.
ΑΠ’ ΤΟ ΚΑΛΑΘΙ, ΣΤΟ… ΧΕΡΙ
Και επιβεβαίωσε ότι από το παλιό καρότσι περάσαμε στην εποχή με το καλάθι, αλλά τώρα πια έχουμε φτάσει στο επίπεδο να μπαίνουν στο s/m πελάτες για να πάρουν, στο… χέρι, αυτά που θέλουν να μαγειρέψουν… σήμερα – αύριο!
ΝΕΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ
Πυρκαγιές, λειψυδρία και πανώλη, «ανεβάζουν» τιμές
Η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε ότι ο πληθωρισμός τροφίμων του Ιουλίου ήταν αυξημένος από τον Ιούνιο. Από 2,1% «ανέβηκε» στο 2,4%. Ενώ στα υπόλοιπα είδη, η αύξηση ήταν από το 2,3% στο 2,7%.
Η μειωμένη παραγωγή καφέ στο Βιετνάμ εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε ανατίμηση από 15 έως 20% της τιμής του καφέ ενώ παρόμοιες ανατιμήσεις σε σοκολάτες και ροφήματα θα προκαλέσει κι η επίσης μειωμένη παραγωγή κακάο στη Βραζιλία, εξαιτίας παγετού.
Αλλά αυξήσεις θα δούμε από Σεπτέμβριο και στις τιμές τυροκομικών και χυμών, όπως επίσης και άλλων προϊόντων, εξαιτίας των παραγόντων που αφορούν αφενός στο ότι η ελληνική αγορά βασίζεται στις εισαγωγές, αφετέρου, στο ότι φέτος το καλοκαίρι αποτέλεσαν «πλήγματα», η λειψυδρία, ο καύσωνας και οι πυρκαγιές, αλλά επίσης και η πανώλη (θανατώθηκαν 20.000 αιγοπρόβατα).
Το αποτέλεσμα συνεπώς ήταν να επηρεαστεί συνολικά και σε υπέρτατο βαθμό η παραγωγή βασικών προϊόντων, λαχανικών και φρούτων, κρεάτων και τυροκομικών.
Σύμφωνα πάντα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. το ελαιόλαδο παρέμεινε στην πρώτη θέση των αυξήσεων και ακριβότερων προϊόντων πρώτης ανάγκης, με μια αύξηση της τάξης του 56,7% μέσα σε μόλις έναν χρόνο! Αντιστοίχως, τα κρέατα καταγράφουν αύξηση στο 9,5%, τα νωπά ψάρια στο 8,4%, τα λαχανικά στο 3,5%, στο 4,1% οι σοκολάτες, η ζάχαρη, τα γλυκά, τα παγωτά, ενώ αναψυκτικά και χυμοί στο 8,6%.
Και σε ό,τι αφορά τις αυξήσεις του Ιουλίου συγκριτικά με τον προηγούμενο μήνα, (Ιούνιο), τα δημητριακά καταγράφουν ανατιμήσεις 6%, το γάλα 2,1%, τα λαχανικά 6%, το γιαούρτι 2,1%, ενώ αναφορικά με τα κρέατα, στο χοιρινό είχαμε αύξηση 2% και στο μοσχάρι 1,5%.