11.3 C
Aigio
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
spot_img

Πρόστιμο 500 ευρώ για ανασφάλιστα Ι.Χ. – Αυτόματα η πιστοποίηση…

Με απευθείας βεβαίωση του προστίμου από τις φορολογικές αρχές μέσω μηνύματος που θα αποστέλλει η ΑΑΔΕ θα επιβαρύνονται οι οδηγοί των ανασφάλιστων οχημάτων που εντοπίζονται από τη διασταύρωση των στοιχείων των βάσεων δεδομένων που τηρούν το υπουργείο Μεταφορών και το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με το Κέντρο Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου, του φορέα δηλαδή που πιστοποιεί τα ασφαλισμένα οχήματα όλης της χώρας.

Αυτό θα προβλέπει ρύθμιση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που στόχο έχει την αλλαγή του τρόπου επιβολής των κυρώσεων για τα ανασφάλιστα οχήματα, που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις υπολογίζονται περί τις 500.000. Η αλλαγή του τρόπου επιβολής των κυρώσεων καθίσταται αναγκαία, καθώς δέκα χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου 4141/2013, που προβλέπει τη διασταύρωση των στοιχείων μεταξύ των διαφορετικών βάσεων δεδομένων, ο εντοπισμός των ανασφαλίστων παραμένει ανεφάρμοστος λόγω των δυσλειτουργιών επαλήθευσης των στοιχείων, αλλά λόγω και της δυσκολίας επίδοσης των προστίμων από την αστυνομία. Συγκεκριμένα, ο σχετικός νόμος προβλέπει ότι αφού η ΑΑΔΕ πραγματοποιήσει τη διασταύρωση στοιχείων και εντοπίσει τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα, θα προχωρήσει στην αποστολή του σχετικού αρχείου στην αστυνομία προκειμένου να επιβάλλει τα πρόστιμα και τις κυρώσεις, δηλαδή την αφαίρεση πινακίδας και άδειας κυκλοφορίας, εφόσον φυσικά ο υπόχρεος δεν είχε φροντίσει στο μεσοδιάστημα να ασφαλιστεί. Η διαδικασία αυτή απαιτούσε από τις αστυνομικές αρχές να επιδίδουν τα πρόστιμα πόρτα πόρτα, κάτι φυσικά που ουδέποτε υλοποιήθηκε, ώστε να υπάρξει ένας αξιόπιστος μηχανισμός εντοπισμού των ανασφαλίστων. Επιπλέον κατά τις διασταυρώσεις εντοπίστηκε πλήθος λαθών, π.χ. λόγω ακινησίας οχημάτων ή άλλης αιτίας, με συνέπεια ο νόμος να παραμένει κενό γράμμα, παρά το γεγονός ότι κάποια από τα σχετικά παράβολα που προέβλεπε ο νόμος του 2014 πληρώθηκαν.

Για τον λόγο αυτό το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προσανατολίζεται στην απευθείας βεβαίωσή τους μέσω των φορολογικών αρχών, αφού προηγουμένως διασφαλιστεί η ακρίβεια των στοιχείων των ελέγχων και των διασταυρώσεων μεταξύ των διαφορετικών βάσεων δεδομένων. Πρόκειται για το ηλεκτρονικό αρχείο της ΑΑΔΕ, το αρχείο κυκλοφορούντων οχημάτων που διαθέτει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το αρχείο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη των κλεμμένων οχημάτων, καθώς και αυτό του υπουργείου Εσωτερικών με τους αποβιώσαντες και των ανακυκλωθέντων οχημάτων της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος, σε συνδυασμό με τη βάση δεδομένων για τα ασφαλισμένα οχήματα του Κέντρου Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου. Να σημειωθεί ότι όσοι δεν συμμορφωθούν θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμο 500 ευρώ και διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, όπως η αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες και αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.

Με βάση στοιχεία της ασφαλιστικής αγοράς, ο αριθμός των ασφαλισμένων οχημάτων ανέρχεται σε 6,5 εκατ.. Με δεδομένο ωστόσο ότι κατά τους ελέγχους που πραγματοποιεί η Τροχαία –πρόκειται για περίπου 10.000 ελέγχους τον χρόνο– το 8% αυτών αποδεικνύεται ότι δεν διαθέτει κάλυψη αστικής ευθύνης, υπολογίζεται ότι το σύνολο των ανασφαλίστων είναι περί τις 500.000. Το νούμερο αυτό εμφανίζεται μειωμένο σε σχέση με παλαιότερες εκτιμήσεις, που ανέβαζαν τον αριθμό των ανασφαλίστων έως και 1 εκατ., αλλά σε κάθε περίπτωση παραμένει υψηλό και αποτελεί μια κινούμενη βόμβα στην άσφαλτο με μεγάλες οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες.

Αυτό δείχνουν και τα στοιχεία του Επικουρικού Κεφαλαίου των ασφαλιστικών εταιρειών, που εκτός από τη βάση δεδομένων με τα ασφαλισμένα οχήματα, αναλαμβάνει να αποζημιώσει και όσους έχουν πέσει θύματα ανασφάλιστων αυτοκινήτων. Βάσει των στοιχείων αυτών, το πλήθος των αποζημιώσεων που υποχρεώθηκε να καλύψει το Επικουρικό για ατυχήματα που προκάλεσαν ανασφάλιστα οχήματα την τελευταία 5ετία ανήλθε σε 7.832 και τα ποσά ανήλθαν συνολικά στα 88,7 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι στο Επικουρικό καταλήγουν αξιώσεις για υπολογίσιμα ποσά, καθώς πλήθος είναι οι μικρότερες ζημιές που προκαλούνται από ανασφάλιστα οχήματα, χωρίς ποτέ αυτά να αναζητούνται λόγω και της χρονοβόρου διαδικασίας που απαιτείται.

Σχετικά άρθρα

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Δείτε ακόμα