Ρεπορταζ: Του Αχιλλέα Ροδίτη
Πολλοί είπαν ότι: «η εστίαση παιδεύτηκε αλλά δούλεψε μετά την άρση της τελευταίας καραντίνας». Άλλοι ισχυρίστηκαν ότι: «στην εστίαση τουλάχιστον πήραν… λεφτά από αποζημιώσεις». Όμως οι παραπάνω απόψεις κινούνται στη σφαίρα της υπερβολής και των αυθαίρετων συμπερασμάτων που ουδόλως ανταποκρίνονται στην «πικρή» πραγματικότητα.
Η οποία είναι ότι η Εστίαση έχει υποστεί το μεγαλύτερο πανδημικό πλήγμα αφού από τη μια βρίσκεται διαρκώς στο στόχαστρο υγειονομικών μέτρων και από την άλλη «πληρώνει» αδιάκοπα την κακή ψυχολογία και την έλλειψη χρημάτων από τους καταναλωτές. Και παράλληλα κάθε τόσο προσπαθεί να βρει τον βηματισμό της ενόσω η κατάσταση διαρκώς αλλάζει και τα δεδομένα που ισχύουν σήμερα μπορεί να μην ισχύουν αύριο…
Και μέσα σ’ όλα αυτά τα δεδομένα έρχονται να προστεθούν τα στοιχεία της ραγδαίας μείωσης της κίνησης στα μαγαζιά της Εστίασης. Καταστηματάρχες της Πάτρας μιλούν για μείωση της κίνησης σε ποσοστό από 40% έως και 50%, στο φαγητό αλλά ακόμα και στο καφέ!
Μείωση η οποία σημειωτέον αφορά και τα ντελίβερι, που μέχρι πρότινος κρατούσαν «όρθιο» τον κλάδο. Τελευταία οι τηλεφωνικές παραγγελίες άρχισαν να καταγράφουν κι αυτές πτώση. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που μέχρι και ντελιβεράδες χάνουν τις δουλειές τους, στο πλαίσιο της αναγκαστικής μείωσης προσωπικού.
Όπως δηλώνουν οι μαγαζάτορες «δουλεύουν μόνο τα κλαμπ» και η πλειοψηφία των καταστημάτων «κινούνται από νέο κόσμο» αφού οι ηλικίες άνω των 30 ετών έχουν περιορίσει κατά πολύ τις εξόδους τους. «Είτε δεν έχουν περίσσευμα χρημάτων, είτε δεν έχουν καλή ψυχολογία για να κυκλοφορήσουν», μας λέει ένας από τους μαγαζάτορες.
Σύμφωνα με τον πρώην πρόεδρο του ΣΚΕΑΝΑ, Σπύρο Στεργίου, η υποτονική κίνηση που παρατηρείται πλέον στην Εστίαση, οφείλεται σε “πολλούς παράγοντες”. Πρώτον, στο ότι υπάρχουν πολλοί ανεμβολίαστοι που δεν προσέρχονται στα μαγαζιά. Δεύτερον, ότι μια οικογένεια με παιδιά δεν μπορεί να πάει σε εστιατόριο Σαββατοκύριακο, αφού τα παιδιά κάνουν την Πέμπτη τελευταίο self test για το σχολείο, άρα ο γονιός θα πρέπει να πληρώσει συνολικά γύρω στα 30 ευρώ για τεστ αν θελήσει να φάει… έξω.
Βέβαια η μεγαλύτερη αιτία εστιάζεται στην κακή ψυχολογία που έχει διαμορφωθεί απ’ τα συνεχιζόμενα πανδημικά προβλήματα και στην έλλειψη χρημάτων λόγω του κύματος ακρίβειας.
ΜΕΙΩΣΗ ΚΑΙ ΣΤΑ ΝΤΕΛΙΒΕΡΙ
Λόγω της ακρίβειας και της κακής ψυχολογίας, τα μεγαλύτερης ηλικίας άτομα περιόρισαν τις βόλτες τους στην Εστίαση, αλλά όπως αναφέραμε αρχικά, περιόρισαν ακόμα και τις ντελίβερι παραγγελίες τους. Έστω κι αν στη διάρκεια των πρώτων λοκντάουν διαπιστωνόταν ραγδαία αύξηση του φαινομένου.
Τώρα όμως, η πλειοψηφία… μαγειρεύει σπίτι αντί να ξοδεύει χρήματα για φαγητό απ΄ έξω. Ακόμα και για καφέ. Έτσι οι επιχειρηματίες των καφέ της πόλης αλλά και των εστιατορίων βλέπουν τον τζίρο τους σε πτώση ακόμα και στις τηλεφωνικές παραγγελίες που μέχρι πρότινος αποτελούσαν το αποκούμπι του τζίρου τους.
ΤΟ «ΒΑΡΙΔΙ» ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΝΤΕΛΙΒΕΡΙ
Υπάρχει όμως και μια ακόμα σημαντική διάσταση που περιορίζει πιο πολύ το κέρδος των καταστημάτων μέσω ντελίβερι παραγγελιών. Αφορά στο κέρδος των εταιρειών ντελίβερι, όπως η efood ή η walt.
Είναι κάτι για το οποίο «φωνάζουν» οι καταστηματάρχες της εστίασης! Η κράτηση κέρδους αγγίζει ή ξεπερνά το 10% για κάθε προϊόν, ποσοστό που κυμαίνεται αναλόγως του τζίρου που κάνει η κάθε επιχείρηση. Αλλά η σημαντική διαφορά είναι ότι το κέρδος αυτό επιβάλλεται στην τιμή μαζί με τον ΦΠΑ, γεγονός που σημαίνει ότι τελικά το κέρδος των εταιρειών καταλήγει να εκτοξεύεται στο 17 και 18%! Εκτός αυτού, οι εταιρείες αποδίδουν τις εισπράξεις μετά από 10 με 15 ημέρες, χρόνος που «γονατίζει» τις μικρές επιχειρήσεις Εστίασης.