Το έργο της αξιολόγησης των φακέλων εκ νέου αδειοδότησης που έχουν υποβάλλει οι 19 εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (servicers) ξεκινά η Τράπεζα της Ελλάδος με στόχο να ξεκαθαρίσει το τοπίο στην εν λόγω αγορά ακόμα και πριν την 29η Ιουνίου 2024, που είναι και η καταληκτική ημερομηνία. Προτεραιότητα, όπως είναι αναμενόμενο, έχει η ανάκληση των αδειών των 4-5 εταιρειών που δεν κατέθεσαν τα σχετικά αιτήματα και οι οποίες στην πραγματικότητα διαχειρίζονται χαρτοφυλάκια πολύ μικρής, σχεδόν μηδενικής αξίας.
Σημειώνεται μέχρι την τυπική ανάκληση της άδεια τους, θα συνεχίζουν τη διαχείριση και θα ενημερώνουν τους οφειλέτες τους «χειροκίνητα» καθώς όπως είναι λογικό δεν προχώρησαν στην ανάπτυξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας προσωποποιημένης ενημέρωσης.
Οι εταιρείες
Σε ότι αφορά τις εταιρείες που κατέθεσαν αίτηση για την εκ νέου αδειοδότηση τους χθες ενεργοποιήσαν τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες και ευελπιστούν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των δανειοληπτών που ξεπερνούν τα 2,4 εκατομμύρια πολίτες με συνολικές απαιτήσεις 91 δις ευρώ θα ταυτοποιηθούν ώστε να κάνουν χρήση των δυνατοτήτων για προσωποιημένη και άμεση ενημέρωση.
Διευκρινίζεται ότι η πλατφόρμα κάθε εταιρείας αφορά τις δανειακές συμβάσεις που περιλαμβάνονται στα χαρτοφυλάκιά της και επομένως δανειολήπτες που ενδεχομένως συναλλάσσονται με περισσότερες από μία εταιρείες για τις οφειλές τους θα πρέπει να αναζητήσουν τις σχετικές πληροφορίες για κάθε δανειακή σύμβαση ξεχωριστά.
Αν για παράδειγμα ένας πολίτης έχει μια οφειλή από στεγαστικό δάνειο εταιρεία Α και από καταναλωτικό δάνειο στην εταιρεία Β θα πρέπει να ταυτοποιηθεί και να ζητήσει ενημέρωση για κάθε οφειλή του ξεχωριστά και από την κάθε εταιρεία.
Τα προβλήματα
Σε αυτή την πρώτη φάση ένα από τα προβλήματα που μπορεί να ανακύψει αφορά την ενημέρωσης ορισμένων δανειοληπτών του νόμου Κατσέλη καθώς είναι πιθανόν οι πιο πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις να μην έχουν φτάσει στους servicers ή να μην έχουν ανέβει ακόμα στα συστήματα.
Αυτές οι περιπτώσεις, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αντιμετωπίζονται ad hoc από τις εταιρείες οι οποίες σε κάθε περίπτωση είναι έτοιμες να υποδεχθούν σχόλια, παρατηρήσεις, υποδείξεις των οφειλετών ώστε το συντομότερο δυνατόν να βελτιωθεί η λειτουργία και η αποτελεσματικότητα του ηλεκτρονικού συστήματος πληροφόρησης.
Με δεδομένο ότι μάλιστα ότι το έργο προσαρμογής των συστημάτων έγινε εντός πολύ στενών χρονικών περιθωρίων (ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο) και ενσωματώθηκε ένας τεράστιος όγκος δεδομένων και ένας εξαιρετικά υψηλός αριθμός δανειακών συμβάσεων που ξεπερνούν τα 91 δις ευρώ, είναι αναμενόμενο να προκύψουν «παιδικές ασθένειες», όπως παραδέχονται και οι ίδιες εταιρείες.
Σημειώνουν ωστόσο ότι πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες επενδύσεις τόσο από υλικοτεχνικής άποψης όσο και σε σχέση με τους ανθρώπινους πόρους που απαιτήθηκαν, από την έναρξη λειτουργίας του κλάδου το 2019.
«Η έγκαιρη υλοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ανά εταιρεία, παρά το σύνθετο χαρακτήρα του έργου, αποτυπώνει έμπρακτα την καλή συνεργασία με τις ρυθμιστικές αρχές, την εύλογη συμμόρφωση του κλάδου στις ρυθμιστικές απαιτήσεις καθώς και την προσήλωση των ΕΔΑΔΠ στην βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους οφειλέτες, και την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών μας. Σημειώνουμε ότι η τεχνική πολυπλοκότητα του έργου σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα προσαρμογής, αλλά και η υιοθέτηση νέων καναλιών επικοινωνίας με τους οφειλέτες είναι σαφές ότι θα απαιτήσει ένα αρχικό στάδιο προσαρμογής και επίλυσης τυχόν προβλημάτων. Στόχος μας είναι η διαρκής βελτίωση των υποδομών μας και της ποιότητας εξυπηρέτησης που λαμβάνουν οι συναλλασσόμενοι δανειολήπτες» ανέφερε ο πρόεδρος της Ενωσης των εταιρειών (ΕΕΔΑΔΠ) και διευθύνων σύμβουλος της Cepal – μιας από τις τρεις μεγάλες του κλάδου μαζί με doValue και Ιntrum – Θεόδωρος Αθανασόπουλος