Από εμπλοκή σε εμπλοκή πηγαίνει το περίφημο «καλάθι του νοικοκυριού», κάτι πάντως που στελέχη της αγοράς είχαν επισημάνει από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε η σχετική πρωτοβουλία, καθώς θα πρέπει να διασφαλισθεί η συναίνεση αλυσίδων σούπερ μάρκετ και προμηθευτών, συναίνεση που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παραπέμπει σε παράνομη σύμπραξη, η οποία θα σημάνει τον έλεγχο από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Και όλα αυτά, βεβαίως, θα πρέπει να διασφαλισθούν σε μια αγορά που έτσι κι αλλιώς δεν εμφανίζει μεγάλα ποσοστά συγκέντρωσης –ο μεγαλύτερος λιανέμπορος που είναι ο «Σκλαβενίτης» έχει μερίδιο αγοράς 31,7% στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022– και που λόγω μείωσης της ζήτησης οι εμπλεκόμενοι βρίσκονται σε «πόλεμο» για να κερδίσουν ή να διατηρήσουν μερίδια αγοράς και παράλληλα να μη συμπιεστούν πολύ τα κέρδη τους.
Ενδεικτικό της σύγχυσης που επικρατεί είναι ότι την Πέμπτη, αν και είχε προαναγγελθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, δεν κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για τα Επιχειρηματικά Πάρκα η τροπολογία για το «καλάθι του νοικοκυριού», καθώς δεν υπάρχει συμφωνία για τις κρίσιμες λεπτομέρειες εφαρμογής του. Αυτή πλέον αναμένεται τις επόμενες ημέρες, αφού υπάρξει συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών, να συμπεριληφθεί σε κάποιο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή. Μέχρι την Παρασκευή το μεσημέρι, πάντως, δεν είχε αποσταλεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού κάποιο προσχέδιο της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης ή ένα σχέδιο για τα βασικά σημεία εφαρμογής του «καλαθιού», προκειμένου η Επιτροπή Ανταγωνισμού να γνωμοδοτήσει με βάση όσα προβλέπει το άρθρο 23 του νόμου 3959/2011 περί προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι αν και αρχικά το υπουργείο Ανάπτυξης υποστήριζε ότι η πρωτοβουλία για το «καλάθι» είναι συμβατή με το δίκαιο του ανταγωνισμού, χθες ο πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής δήλωσε ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» τελεί υπό την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Υπενθυμίζεται ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ από την πρώτη στιγμή είχαν διαμηνύσει στο υπουργείο Ανάπτυξης ότι δεν θα προχωρήσουν στην εφαρμογή της συγκεκριμένης δράσης εάν δεν λάβουν γραπτές διαβεβαιώσεις από την Ε.Α. ότι δεν θα κατηγορηθούν για παράνομη σύμπραξη ή για διακριτική μεταχείριση σε ό,τι αφορά την επιλογή των προϊόντων που θα μπουν στο «καλάθι».
Οι προμηθευτές επιθυμούν να εμφανίζουν όσο γίνεται περισσότερα επώνυμα προϊόντα ότι είναι προσιτά στον καταναλωτή.
Η επιλογή των προϊόντων προκαλεί με τη σειρά της άλλη εμπλοκή. Αν και μεταξύ υπουργείου και λιανεμπόρων είχε συμφωνηθεί τα προϊόντα που θα μπουν στο «καλάθι» να μην αλλάζουν, μετά την τηλεδιάσκεψη με τους προμηθευτές ανακοινώθηκε ότι το «καλάθι» θα ανανεώνεται. Μάλιστα, αρχικά τα στελέχη του υπουργείου σε τηλεοπτικές συνεντεύξεις τους είπαν ότι θα ανανεώνεται κάθε 15 ημέρες, και μία ημέρα μετά ότι η ανανέωση θα γίνεται σε εβδομαδιαία βάση. Προφανώς διότι οι προμηθευτές επιθυμούν να εμφανίζουν όσο γίνεται περισσότερα επώνυμα προϊόντα ότι είναι προσιτά στον καταναλωτή και όχι μόνο κάποια και πολύ περισσότερο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Από την άλλη, οι προμηθευτές δεν επιθυμούν κάποιοι δημοφιλείς κωδικοί που πιθανότατα θα μπουν στο «καλάθι» να παραμένουν διαρκώς σε πολύ χαμηλή τιμή.
Διαφωνίες υπάρχουν και σε ό,τι αφορά τον αριθμό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που θα συμπεριλαμβάνονται στο «καλάθι» της κάθε αλυσίδας, καθώς εκεί αναμένεται να υπάρξει ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός μεταξύ των λιανεμπόρων.