Σε κλίμα πνευματικής κατάνυξης και θρησκευτικής ευλάβειας τελέσθηκε, στον Ιερό Ναό Αγίου Ιωάννου Καλλιθέας Αιγίου, ο Κατανυκτικός Εσπερινός της Δ΄ Κυριακής των Νηστειών, χοροστατούντος του Σεπτού Ποιμενάρχου μας, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερωνύμου, συμπροσευχομένου του Σεβασμιωτάτου Γέροντος Μητροπολίτου κ. Αμβροσίου και συμμετεχόντων του ιερού κλήρου και του ευσεβούς λαού.
Τον θείο λόγο κήρυξε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Φιλάρετος Θεοδωρακόπουλος, Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεώς μας και μέλος της Μοναστικής Αδελφότητας της παλαιφάτου Ιεράς Μονής Αγίας Λαύρας, ο οποίος αναφέρθηκε στο θέμα: “Από το πάθος της οργής, στην αρετή της αοργησίας”.
Ο ομιλητής με βάση τα πατερικά κείμενα τόνισε αρχικά ότι «οργή και θυμός είναι η δύναμη της ψυχής, που έχει τεθεί από τον Θεό για να βοηθά τον άνθρωπο να αγωνίζεται “προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας, προς τους κοσμοκράτορας του σκότους”, να εξαφανίζει τους πονηρούς λογισμούς, που οι πνευματικοί εχθροί τού υποβάλλουν. Με αυτή την ενέργεια ο άνθρωπος έχει τη δυνατότητα να έχει τον νου του στραμμένο προς τον Θεό και όχι προς τις αισθήσεις, να διατηρείται πνευματικά ελεύθερος, δηλαδή η ψυχή του να μην κυριαρχείται από την παρουσία των λογισμών, που σαν ληστές προσπαθούν να ληστεύσουν τα εντός του, με αποτέλεσμα να διατηρείται πνευματικά καθαρός. Ο θυμός και η καλή χρήση του συμβάλλει στην αγωνιστικότητα του ανθρώπου, προκειμένου να φθάσει εύθετος στη Βασιλεία των Ουρανών. Αυτή άλλωστε είναι και η προτροπή του Χριστού.
Η παρουσία της αμαρτίας με την πτώση των Πρωτοπλάστων μετέτρεψε τον θυμό σε δύναμη ψυχής παρά φύσει και παρά λόγω. Ο άνθρωπος αντί να μάχεται να κερδίσει την ελευθερία από τα πάθη, στρέφεται στα αισθητά, στα οποία και παραδίδεται. Τίθεται στην υπηρεσία της σάρκας και αφοσιώνεται στη διατήρηση της ηδονής. Αυτή τη διαπίστωση τη διατυπώνει και ο Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης: “Εκ φύσεως υπάρχει μέσα μας ο θυμός εναντίον του όφεως, και εμείς τον χρησιμοποιούμε εναντίον του πλησίον”. Και το πιο κακό, όπως μας σημειώνουν οι Άγιοι Πατέρες, είναι όταν αυτός ο θυμός στρέφεται και εναντίον του Θεού».
Ο π. Φιλάρετος υπογράμμισε ότι «ο άνθρωπος πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα της μακροθυμίας του Κυρίου προς όλους και με τη χάρη του Θεού να ασκηθεί στην αρετή της αοργησίας. Όσο κι αν ο άνθρωπος αμαρτάνει, ο Θεός μακροθυμεί και περιμένει τη μετάνοια, την επιστροφή και τη νήψη του αμαρτωλού ανθρώπου. Η εκτενής προσευχή προς τον Θεό είναι το πρώτο πνευματικό όπλο για να ξεπεράσει ο άνθρωπος τον θυμό και την οργή, που στρέφονται κατά των συνανθρώπων του. Η μελέτη των ιερών κειμένων και η συμμετοχή του στα Ιερά Μυστήρια και τις Ιερές Ακολουθίες τού δίδουν τα πνευματικά εφόδια για να πολεμήσει το πάθος της οργής, να κάνει μία εσωτερική ενδοσκόπηση για να διαπιστώσει το δικό του σκότος, τη δική του αναξιότητα και με τον τρόπο αυτό να ζητήσει το έλεος και τη χάρη του Θεού».
Ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, λίγο πριν το πέρας του Εσπερινού, ευχαρίστησε θερμά τον ομιλητή για την πνευματικά εποικοδομητική ομιλία του και τόνισε ότι «η Μεγάλη Τεσσαρακοστή δίνει τη δυνατότητα στον άνθρωπο με την ενεργή συμμετοχή του στην Ιερά Εξομολόγηση, μέσω του πνευματικού του πατέρα να αντιμετωπίσει την ασθένεια του θυμού και της οργής και στη συνέχεια διά του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας να ενωθεί με τους αδελφούς του και να βιώσει μέσα από την αγαπητική αυτή κοινωνία των προσώπων τη δική του ανάσταση».